Det blev ikke til nogen Michelinstjerner på Fyn i denne omgang, men et samlet gastronomisk løft skal tiltrække flere turister til øen og ikke bare dem der decideret rejser efter gastronomi.
I fredags uddelte en samling af kokkeelever og deres undervisere fra Kold College viden til det samle fynske turisterhverv. De demonstrerede, hvorledes alt fra attraktioner over campingpladser til grillbarer kan forny deres fast food med gode lokale råvarer og innovative opskrifter, der er lette at gå til. Målet er at tilbyde turisterne flere og bedre madoplevelser, så man kan udnytte potentialet i at markedsføre Danmark og Fyn som et besøgelgesværdig destination. Tiltaget er de første skridt i Udvikling Fyns skridt ned af den vej, som regeringens gastronomiske tænketank anviste i deres Gastro2025 forslag tilbage i februar. Læs om de ti forslag som tænketanken fremlagde her.
– I Destination Fyns styre- og investorgruppe ved vi godt, at der er et spænd mellem det vi gerne vil fortælle om Fyn som fødevaremekka, og så den hurtige mad, vi mange steder tilbyder den almene turist. Mange køkkener som det på min egen campingplads har således været på jagt efter nye ideer og inspiration til at hæve niveauet. Der er i vores optik et kæmpe potentiale for, at Fyn netop ad den vej kan differentiere sig på madfortællingen, og vi er rigtigt glade for, at det allerede er lykkedes at stable et set-up på benene, der har gode udsigter til at udvikle sig, siger indehaver af CampOne Bøjden Strand og medlem af Destination Fyns styre- og investorgruppe Per Blaabjerg.