• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 12. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Salget af premium-flæskestege stikker helt af

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 12. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Danskerne vil fortsat have flæskesteg, når julemaden serveres. Det er særligt flæskestege af høj-kvalitetskød, som i endnu højere grad end tidligere ryger ned i indkøbskurven, for alt hvad Danish Crown kan producere, af højkvalitets-flæskestege bliver revet væk.

Foto: Erik Forsberg/Flickr.

Når danskerne sætter sig ved julebordet, er flæskestege fra grise med høj dyrevelfærd og eller en særlig spisekvalitet blevet et stort hit. Danish Crown har allerede ordre på alle de højkvalitetsflæskestege, det er muligt at levere til detailkæderne inden jul.

– Vi mærker tydeligt, forbrugerne søger efter flæskestege med en historie bag til julebordet. Vi så en kraftig vækst sidste år, og i år ser vi yderlig en vækst, og allerede nu har vi ordre på alle de specialprodukter vi kan skære og pakke inden jul, siger Claus Hein, der er ansvarlig for alle specialgrise i Danish Crown og direktør for Friland.

Det gælder både gourmetsaltede flæskesteg samt flæskestege fra velfærdsgrise som Antonius, Bornholmergrisen, samt Frilandsgrise, og fra Friland økologi. Dertil er der udsolgt af de forskellige krogmodnede flæskestege fra Danish Crowns webshop dyrbar.dk.

Efterspørgslen på flæskestege med en historie bag har været stigende de seneste år, og derfor har Danish Crown også øget antallet af blandt andet krogmodnede flæskestege i år, og alligevel er efterspørgslen på disse produkter vokset endnu mere. Derfor arbejdes der allerede nu på planer, der kan øge antallet i det kommende år.

– Det er dejligt at skulle i arbejdstøjet, når forbrugerne bevæger sig i en retning, hvor de vil betale for vores premium-produkter. Vi har en stærk tro på, at det fortsætter, og vi ser ind i en fremtid, hvor forbrugerne generelt vil købe bedre og dyrere produkter, og hvor julen fortsat vil være vores højsæson, siger Claus Hein, der selv kender detailhandlen indgående, da han startede sin karriere som butiksslagter.

Han tilføjer, at der også er øget efterspørgsel på andre juleprodukter, som ribbensteg, julemedister og mørbrad.

Også i salget til foodservice mærker Danish Crown en øget efterspørgsel på flæskestege med høj kvalitet. I foodservice har der især været øget efterspørgsel på kød med højere dyrevelfærd.

– Trods COVID-19 er vi stort set på niveau med 2019. Vi kan se, at kunderne køber godt ind af de dyrere udskæringer. Vi kan se, at flere kunder gerne vil sikre sig, at julebuffeten kan noget særligt, og derfor vil mange gerne købe kød med højere dyrevelfærd eller krogmodnede varianter, siger Søren Overgaard, foodserviceansvarlig i Danish Crown.

Han peger blandt andet på et produkt som tenderpork, som de seneste år har fået øget opmærksomhed fra kunderne i Danmark, og som senest også solgt er til Færøerne.

Efterspørgslen på højkvalitets grisekød til jul ses også hos den københavnske restaurant Palægade. Her planlagde restauranten årets julemenu i februar, og allerede for tre måneder siden var de ude og sikre sig krogmodnet flæskesteg fra Guldrummet.

– Vi vil være sikre på, at vi har kød af højeste kvalitet på julemenuen. Vi kan kun bekræfte tendensen om, at gæsterne går efter bedre kvalitet og højere dyrevelfærd. Det er også vores fokus, når vi skal have fat i råvarerne til julemenuen., siger Rune Bjerre, der er souschef på Palægade.

Restauranten mærker tydeligt en efterspørgsel fra sine gæster.

– Vi sælger meget gris både i menuen og i a la carte her i julemåneden, og vi mener også, at gris hører sig til på en julemenu, så vi er glade for, at vi har gode produkter på menuen her til jul, siger han.

Salget til restaurationer er endnu ikke helt på niveau med 2019, men Søren Overgaard fortæller, at der mærkes øget aktivitet særligt i ugerne op til jul. Blandt andet må Guldrummet, hvorfra Danish Crown sælger til Danmarks bedste restauranter, melde udsolgt af flæskestege og kamme

– Vi har også set, at salget af flæskestege til de private slagtere fortsat er på et højt niveau som i 2020. Det siger noget om, at mange danskerne fortsat nyder julefrokosterne i hjemmene, men køber deres kød hos de mindre, private slagtere, hvor de kan få ideer og rådgivning til, hvordan de kan gøre lidt ekstra ud af julemiddagen eller julefrokosten, siger Søren Overgaard. Danish Crown leverer flæskestege og andre produkter til både restauranter og detailhandlen helt frem til den 23. december.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik