Hvedeølskategorien vækster hastigt på det danske marked, og det kan Royal Unibrew ikke lade stå til. Derfor lancerer de nu to nye hvedeøl med henholdsvis citrus- og mangosmag, under navnet Pift.

Danskerne har fået øjnene op for nye øltyper, og særligt hvedeøl falder i vores smag. Alene det seneste år er forbruget af den mindre bitre øltype steget med 47 procent ifølge tal fra analyseinstituttet Nielsen. Generelt er salget af specialøl med 64 procent mellem 2017 og 2022.
Danmarks næststørste bryggeri Royal Unibrew melder sig nu på det voksende marked med det nye brand Pift, der består af to frugtige og friske hvedeøl med smag af henholdsvis citrus og mango og en alkoholprocent på 5,2.
– Vi har savnet en øl til de mange danskere, der ikke kan lide bitterheden i øl, men godt kan lide den hygge, der er forbundet med ølkulturen. Vi tror på, at der er et stort potentiale i markedet, og det bekræfter vores første tilbagemeldinger fra kunderne. Vi glæder os til at dele den med resten af danskerne hen over sommeren til festivaller og som alternativ velkomstdrink til sommerens fester og fejringer, siger Christian Lund-Martorell, Senior Brand Manager i Royal Unibrew.
Pift er det første selvstændige nye brand fra bryggeriet siden Godt Bryg.
Støtter op om kulturen
Flasken på de to nye øl har et karakteristisk udtryk. Flasken har et turkis skær, og etiketten er præget af to farvestrålende kunstværker. Det er de to street art-kunstnere Balstroem og Isaac Malakkai, der har malet de to etiketter, og Royal Unibrew ønsker at fortsætte med at støtte undergrundskunsten.
– Vi har nogle vanvittigt dygtige og oversete street art-kunstnere herhjemme, og det er en kultur, der passer godt med PIFT som brand, og som vi gerne vil være med til at støtte op om. Vi håber, at de mange ølflasker kan blive et udstillingsvindue, så de kan få den opmærksomhed, de fortjener, siger Christian Lund-Martorell.
Fremover vil der hvert år blive afholdt en konkurrence for kunstnere, hvor de to vindere kommer på næste års etiket.