• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed10. 05. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Restauranter vil ændre miljøbelastet madsystem

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed10. 05. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Nu kan du være med til at spise for klimaet, når du går på restaurant. Den internationale nonprofit-organisation Zero Foodprint starter nemlig nu i Danmark.

Zero Foodprint arbejder for at ændre et miljøbelastende madsystem sammen med restauranter og madvirksomheder, der som medlemmer bidrager direkte og samtidig giver deres gæster og kunder muligheden for at støtte Zero Foodprint Nordics projekter med 1 % af deres køb.

Konceptet er simpelt: Når du køber mad eller spiser hos et Zero Foodprint Nordic-medlem, betaler du 1% ekstra, som går til klimaeffektive jordbrugsprojekter. Restauranter og madvirksomheder tilføjer dermed 1% på regningen, som går til Zero Foodprint Nordic, der sammen med udvalgte eksperter og konsulenter vælger de regenerative landbrugsprojekter som en investering i det fremtidige klima og madsystem. Ansøgningen for jordbrugerne åbner til efteråret.

Åben for medlemsoptag nu

– Inden lanceringen 19. maj har vi åbnet for optag af medlemmer for at brede vores koncept så meget som muligt ud, og opbakningen er stor, fortæller Cindie Christiansen, direktør for Zero Foodprint Nordic. På nuværende tidspunkt består medlemmerne bl.a. Gasoline Grill, Amass, La Banchina, Il Buco, Restaurant 56 grader, Cobra, og Hahnemanns Køkken samt Mikkeller, som var de første Zero Foodprint medlemmer udenfor USA. Mikkeller har dermed siden 2019 bidraget til flere klimaprojekter i USA, og vil fremover støtte de nordiske projekter. 19. maj offentliggøres flere nye medlemmer, samarbejder samt de to første Zero Foodprint Nordic projekter. 

Hun uddyber:

– Vi vil mobilisere madverdenen og give forbrugerne en nem og praktisk måde at blive en del af klimaløsningen. Med 1%, altså få kroner, kan vi sammen ændre et system og gøre mad til en del af en bæredygtig fremtid. I løbet af 2021 er målet at udbrede konceptet over hele Danmark og fra 2022 i resten af Norden. Vi kan se fra Zero Foodprint i USA, at forbrugerne ønsker at være en del af løsningen samtidig med, at restauranterne kan se fordelene – eksempelvis når nogle af deres egne producenter lige pludselig kan forbedre deres produktion. Zero Foodprint handler på mange måder også om at skabe en cirkulær økonomi.

Fremtidens mad skal være dyrket på klimaets præmisser

Medlemmer af Zero Foodprint Nordic er fremsynede restauranter, caféer, kantiner og madvirksomheder, der tager ansvar ved at være en del af løsningen og muliggør støtte til klimaprojekter i landbruget.

– Omkring en tredjedel af jordens drivhusgasemissioner kommer fra mad og landbrug, men med denne kollektive handling kan vi ændre madsystemet og forbedre jordfrugtbarheden, således at biodiversiteten øges, og jorden kan binde kulstof, samtidig med der dyrkes næringsrige afgrøder, fortæller Cindie Christiansen.

Zero Foodprint Nordic lanceres 19. maj ved et arrangement i København, hvor bl.a. Matt Orlando fra Amass, fortæller om deres engagement og arbejde med organisationen – samtidig løftes sløret for de første projekter, der får støtte fra Zero Foodprint Nordic.

– Jeg er så begejstret for, at bevægelsen endelig er nået til Nordisk jord. Madverdenen skal engagere sig og være en del af klimaløsningen, både i deres egen virksomhed og ved at formidle budskabet til forbrugeren. Restaurationsbranchen er en del af fødevaresystemet. Det er på tide, at vi begynder at give tilbage og bidrage til et system, der ikke fungerer klimamæssigt. Lad os hjælpe de mennesker, der prøver at gøre tingene på en ansvarlig måde. Det er win-win for alle i det lange løb, fortæller han.

Skrevet i: Foodservice, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik