Vækstpotentialet for plantebaserede produkter er stort, vurderer Jakob Bernhard Knudsen, som er direktør for Arla JÖRĐ International. Derfor udvider Arla nu brandet med ny produktportefølje og en udrulning af Arla JÖRĐ i to nye markeder. Væksten forventes især at komme fra de nye markeder og et øget fokus på foodservice.
Syrnede havreprodukter med mysli, kaffe med havredrik og havregryn med havredrik på. Plantebaserede produkter er en naturlig del af mange danskeres liv, og hver femte dansker spiser eller drikker plantebaserede produkter mindst én gang om ugen. Det viser en befolkningsundersøgelse udarbejdet for Arla. Og nu er Arla klar til at løfte sløret for en ambitiøs udvidelse af deres plantesatsning JÖRĐ.
Plantesatsningens første fire leveår handlede om at innovere, teste og finde fodfæste. Det har de nu, og brandet er derfor klar med en helt ny satsning, der fremover gør planteprodukterne til en del af Arlas brandportefølje under navnet Arla JÖRĐ. Satsningen tæller seks produkter i Danmark, der som noget nyt er beriget med vitaminer og fibre. Og en udrulning af Arla JÖRĐ i to nye markeder, Sverige og Holland.
Ifølge Jakob Bernhard Knudsen, som er direktør for Arla JÖRĐ International, er plantemarkedet en vigtig prioritering for Arla Foods.
”Det er helt afgørende, at vi er til stede i et marked, der rummer et stort vækstpotentiale, og som samtidig imødekommer forbrugernes efterspørgsel på flere muligheder til hverdagens måltider,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:
”Vi ved, at forbrugerne er glade for at kunne veksle mellem mejeriprodukter og plantebaserede produkter. Så vi skal selvfølgelig kunne tilbyde dem begge dele ud fra den viden og erfaring, vi har med fødevareproduktion.”
De nye produkter er beriget med vitaminer og fibre
Det er netop Arlas store ekspertise og innovationskraft inden for fødevareproduktion, der har været motor for udviklingen af de nye produkter. Som noget helt nyt er alle Arla JÖRĐs produkter nemlig blevet beriget med fibre og D- og B-vitamin.
Berigelsen skyldes blandt andet, at danskerne vægter sundhed og smag højest, når de tyr til de plantebaserede produkter. Det viser Arla JÖRĐs undersøgelser.
”Sundhed fylder i stigende grad i forbrugernes bevidsthed, og et af vores vigtigste mål i Arla er at hjælpe folk med at spise godt. Derfor har næring haft et helt særligt fokus i det innovationsarbejde, Arla JÖRĐs nye produkter er baseret på. Og så har smag som altid været en nøgleingrediens i produktudviklingen,” siger Jakob Bernhard Knudsen.
Den nye produktlinje, som kommer på hylderne i Danmark fra uge 11, består af en relancering af fire velkendte produkter, der fremover vil være beriget med vitaminer og fibre samt to helt nye produkter; Et naturel syrnet havreprodukt og en Barista-variant.
Vækstpotentiale i foodservicesektoren
Arla forventer især at se en vækst i salget fra de nye markeder, Holland og Sverige. Og så udgør storkøkkenerne i kantiner, restauranter og caféer et uforløst potentiale for Arla JÖRĐ, vurderer Jakob Bernhard Knudsen, som har store forventninger til salget af særligt ét produkt.
”Vi ved, at vores foodservicekunder værdsætter at kunne handle alt hos én leverandør. Derfor har vi glædet os meget til at kunne tilbyde dem en endnu bredere pallette af valgmuligheder inden for plantebaserede produkter,” siger Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:
”Jeg forventer især at se en varm velkomst til Arla JÖRĐ Barista, som er blevet testet og udviklet i samarbejde med dygtige baristaer. Det har sikret os præcis den smag og konsistens, der giver kunderne en udsøgt kaffeoplevelse”.