• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 01. 2023 | Mikkel Bækgaard

Ny dansk alliance arbejder for at sikre kaffens fremtid

AktueltDrikkevarerFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 01. 2023 By Mikkel Bækgaard

En ny dansk alliance for ansvarlig kaffe hos Etisk Handel Danmark arbejder for at sikre en mere bæredygtig kaffe og forbedre livet for de mennesker, der dyrker vores kaffe. I 2045 risikerer vi nemlig ellers at mangle den sædvanlige morgenkaffe. Det kan blive realiteterne, hvis de nuværende vilkår i kaffesektoren fortsætter.

Kaffefarm i Columbia
Kaffefarm i Colombia. Foto: Canva

Kaffe er den anden mest handlede vare i verden, og danske forbrugere er på top fem listen over de lande, der drikker mest kaffe. Men kaffeproduktionen er fyldt med problemer. Mange steder leder produktionen til afskovning og udledning af kemikalier, og dem, der dyrker vores kaffe, får ofte dårlig løn og arbejder under ringe vilkår. Samtidig betyder klimaforandringerne, at hvis vi fortsætter med at drikke og producere kaffe, som vi gør i dag, kan vi risikere en verden uden nok kaffe til at stille den globale befolknings kaffetørst.

Ifølge The Climate Institute vil den samlede mængde jord, der er egnet til kaffeproduktion, blive halveret inden 2050 på grund af de stigende temperaturer. Mange kaffebønder bliver altså tvunget til at flytte kaffeproduktionen til køligere områder i bjergene. Men disse landområder er dækket af naturlig skov, som må ryddes til fordel for kaffedyrkningen. Det koster yderligere CO2-påvirkning og tab af biodiversitet.

Kaffeproduktionen er i dag hverken retfærdig eller bæredygtig, fastslår direktør i Etisk Handel Danmark, Nanna Callisen Bang og udtaler:

”Vores forbrug påvirker verden, og vores højtelskede kaffe er ingen undtagelse. Den har en høj pris, som oftest betales af klimaet, naturen, og de mange millioner arbejdere og småbønder, der dyrker vores kaffe til en for lav løn.”

Det kræver derfor større systemændringer, hvis der skal ske reelle forandringer, og det kan den enkelte virksomhed ikke løse alene. Derfor er forskere, kaffevirksomheder, detailkæder, ministerier og NGO’er nu gået sammen i den danske alliance for ansvarlig kaffe med en fælles mission:

”Den kaffe vi drikker i Danmark, skal være ansvarlig. Derfor er det positivt, at en gruppe visionære aktører på tværs af sektorer og brancher nu går sammen og viser handlekraft. Vi har en stor opgave foran os med at skubbe kaffebranchen i en bæredygtig retning, hvor der er respekt for klima, mennesker og miljø. Det er stærkt, at Udenrigsministeriet støtter op om dette brede, innovative samarbejde på tværs af virksomheder, organisationer og forskning, ” udtaler Nanna Callisen Bang.

Forpligtende samarbejde vil rykke kaffebranchen med fælles mål

Formålet med kaffealliancen er at skabe fælles handling for en ansvarlig, modstandsdygtig og fair værdikæde. I alliancen arbejdes der for at beskytte og genoprette naturen og biodiversiteten, forbedre kaffebøndernes levevilkår og investere i klimatiltag. En ambition, som Dan Jørgensen, Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, ser som et vigtigt skridt i den grønne omstilling, og som understøtter den danske handlingsplan mod afskovning:

”Vi er et rigt land, der forbruger meget, og det påvirker klimaet, naturen og mennesker i verden. Derfor er det vigtigt med ambitiøse, nationale alliancer, der kan skabe forandringer i større skala. Den nye alliance for mere ansvarlig kaffe er et vigtigt initiativ, som kan være med til at gøre Danmark til foregangsland for ansvarlig og afskovningsfri import.”

Den nye alliance rummer alle – lige fra velkendte kaffekæder som Coffee Collective og Riccos til de større risterier som Nestlé, BKI, Peter Larsen, Freehand Coffee og Frellsens Kaffe, samt detailhandlen, universiteter, NGO’er og ministerier. Derudover rummer alliancen innovative virksomheder og organisationer, der har specialiseret sig i cirkulære kaffeløsninger, som Kaffe Bueno, Connecting Grounds og Bacess.

”Det er en konkurrencepræget sektor, men de står over for de samme udfordringer. Derfor skal alliancen skabe rammerne for, at der kan samarbejdes om at forstå, hvor de store udfordringer ligger, dele viden og inspiration og udvikle løsninger, der også kan skaleres af de kommercielle aktører.” siger Nanna Callisen Bang.

Det er et forpligtende samarbejde, hvor medlemmer af alliancen offentliggør en handlingsplan og årligt rapporterer fremgang på alliancens fælles vision. Handlingsplanerne skal indeholde tidsplan og konkrete aktiviteter og indsatser, som skal sikre, at alliancen hele tiden skaber fremgang for klima, biodiversitet og bedre vilkår for de mindre kaffeproducenter.

Fakta

  • I takt med at kaffeplanten bliver mere og mere truet, forventes det, at den globale efterspørgsel på kaffe vil stige op til 50 % de næste 30 år.
  • Samtidig er 125 millioner mennesker globalt afhængige af kaffe som indtægtskilde, men på trods af øget efterspørgsel, er priserne til kaffebønderne faldet siden 2016. Imens stiger bøndernes produktionsomkostninger.
  • Formålet med kaffealliancen er at skabe fælles handling for en ansvarlig, modstandsdygtig og mere lige værdikæde ved at bringe forskellige aktører i branchen sammen. I alliancen skal man arbejde med at beskytte og genoprette naturen og biodiversiteten, skabe værdi af biprodukter fra kaffeplanten, forbedre kaffebøndernes levestandard og investere i klimatiltag.
  • Virksomhedsmedlemmer i alliancen:Bacess, BKI, Caf directo, Clever Coffee, Coffee By Storm, Coffee Collective, Coop, Connecting Grounds, Dagrofa, Freehand Coffee, Frellsen kaffe, Just Coffee Denmark, Kaffe Bueno, Kontra Coffee, Køge Kafferisteri, LIDL, Nestlé, Nordic Roasting, Original Coffee, Peter Larsen Kaffe, Riccos, True Intent, SLOW og ØNSK
  • Støttemedlemmer, som alle har bidraget til at etablere alliancen: Copenhagen Business School, Sex og samfund, Preferred By Nature, Udenrigsministeriet, Miljøministeriet, Dansk Erhverv, Fairtrade-mærket og Verdens skove

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Vin kan også komme nordfra

AktueltDrikkevarer21. 10. 2025

Selvom breddegraderne ligger højt mod nord, og klimaet er koldt, er vin fra Norge på vej op. For i små lommer med særlige mikroklimaer langs fjordene og især i Sydnorge er det faktisk muligt med produktion af druevin. Og kvaliteten er stigende, siger producenterne selv. Kan man virkelig dyrke

Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

AktueltLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Hvordan kan økologien drive den grønne omstilling og treparten? Det spørgsmål stiller Økologisk Landsforening til trepartsminister Jeppe Bruus og Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, når foreningens medlemmer og andre interesserede møder de to politikere i Middelfart. Minister for

Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed21. 10. 2025

Marin akvakultur udgør en meget begrænset del af det samlede pres på de danske havområder. Det mener Dansk Akvakultur efter nye besvarelse af dokumenter fra miljøministeren. Et svar fra Miljøministeren siger, at havbrug kun udgør 0,3 procent af den samlede presfaktor i de danske farvande. Det

Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

Foodservice21. 10. 2025

Da Restaurant Domestic i Aarhus i sidste uge fejrede sit 10-års jubilæum, markerede det samtidig begyndelsen på et nyt kapitel. Køkkenchef Ben Hurley og restaurantchef Mathias Thorstein Breinholtbliver medejere af restauranten og træder dermed ind i ejerkredsen sammen med stifter, medejer og

Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed21. 10. 2025

Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I sidste uge

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik