Et nyt samarbejde mellem Mikkeller og Carlsberg skal styrke distributionen af Mikkellers øl i Danmark, mens Mikkeller fortsat vil dedikere sig til at udvikle nye innovative koncepter, øl og events. Stifter og adm. direktør Mikkel Bjergsø fastholder stemmemajoriteten i selskabet og fortsætter som adm. direktør, mens Carlsberg erhverver en mindre del af selskabet.

Der er gode nyheder til danske forbrugere med en hang til kvalitetsøl. I denne uge kunne Mikkeller og Carlsberg nemlig annoncere, at de to har indgået et distributionssamarbejde, hvilket har til formål at øge tilgængeligheden af Mikkellers øl i Danmark. Det betyder, at Mikkellers internationalt anerkendte øl når ud til langt flere kunder end hidtil.
I forbindelse med samarbejdsaftalen erhverver Carlsberg 20 pct. af kapitalandelene i Mikkeller, mens stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø, fastholder stemmemajoriteten og fortsætter i sin rolle som adm. direktør.
Hos Mikkeller, der siden 2006 har oplevet enorm fremgang og international berømmelse for innovative øl, er man godt tilfreds med samarbejdet:
“Det er en stor dag for mig personligt. Da jeg for snart 20 år siden dedikerede mig til ølbrygning, var det med store armbevægelser og en ambition om at give langt flere adgang til øl af høj kvalitet. I mange år har vi tilbudt vores kunder kvalitetsøl, men har manglet veletablerede salgskanaler. Med Carlsbergs store salgsmuskel, giver samarbejdet mulighed for at nå mange flere forbrugere,” siger stifter og adm. direktør, Mikkel Bjergsø og fortsætter:
“2023 var et rigtig godt år i Mikkeller. Vi fik vendt skuden efter nogle udfordrende år i modvind og fik profitabiliteten tilbage på rette kurs igen. Jeg glæder mig meget til de kommende år, hvor vi for alvor er klar til at sætte Danmark på verdenskortet blandt de bedste ølnationer. Nu også med Carlsberg på holdet, der vil sætte ekstra skub til distributionen af vores øl i Danmark”.
Fokus på innovation og nye markeder
Samarbejdet sikrer Mikkeller en stærk allieret, som kan sætte skub i salg og distribution af Mikkellers øl i Danmark:
“Med dette samarbejde tager vi et kvantespring på distributionsfronten. Det betyder, at vi vil nå ud til langt flere ølentusiaster landet over. Det vil give hele Mikkellers team endnu bedre forudsætninger for at fokusere på at udvikle nye spændende produkter og skabe de oplevelser sideløbende, som kendetegner Mikkeller, via samarbejder, events, ølfestivaller, restauranter og barer, mens vi fokuserer på at indtage nye og eksisterende globale markeder,” siger Mikkel Bjergsø.
Også Carlsberg er glade for at indgå partnerskabet:
“Mikkeller er et stærkt brand, og vi vil gøre vores til, at det får endnu mere succes blandt kunder og forbrugere i Danmark. Vi har en spændende portefølje af specialøl, og med partnerskabet får vi mulighed for at tilbyde kunder og forbrugere endnu flere unikke varianter indenfor kategorien. Vi er optaget af, at Mikkeller beholder sit helt særlige præg samtidigt med, at vi med vores eksekveringsmuskel kan bidrage til vækst i brandet,” siger adm. direktør i Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen.
Samarbejdet vil ikke påvirke dagligdagen i Mikkeller, hvor Mikkel Bjergsø fortsætter som adm. direktør. Mikkeller sigter efter at fortsætte succesen med egne barer og restauranter og at forbedre kundeoplevelsen og styrke brandet yderligere samt at udvikle og fremstille nye innovative kvalitetsøl.