• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

Meyers og MENY udvider samarbejde: Åbner bælgfrugtboder i hele Danmark

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

Sidste år lancerede Meyers og MENY et pilotprojekt med ambitionen om at øge bælgfrugterne i danskernes indkøbskurve: En ”vej-selv”-bælgfrugtbod, hvor kunderne kunne fylde poser med et mangfoldigt udvalg af nordiske, økologiske bælgfrugter og få inspiration til at bruge dem derhjemme. Siden er MENYs samlede bælgfrugtsalg steget med 12 pct. på landsplan, og bælgfrugtboderne udrulles nu til 40 MENY-butikker i hele Danmark.

I oktober 2023 åbnede den første bælgfrugtbod i MENY på Borups Allé i København, og initiativet opnåede hurtigt så stor interesse, at MENY nu opsætter boder i 40 butikker fra Valby til Viborg:

“Vej-selv-bælgfrugterne startede som et pilotprojekt, for vi ved, at næsten hver anden dansker gerne vil spise flere bælgfrugter, men ofte mangler inspiration – og det vil vi gerne hjælpe med”, fortæller marketingchef i MENY, Rikke Bangild, og uddyber:

”Den typiske MENY-kunde er optaget af kvalitet, smag og er nysgerrig på nye tendenser, men vi er alligevel blevet overvældet af interessen for både boder og bælgfrugter generelt”.

På landsplan er salget af bælgfrugter i MENYs butikker steget 12 pct. fra 2023-2024, og denne tendens afspejles i interessen for bælgfrugtboderne:

”Siden vi åbnede den første bod, har vi både oplevet et flot salg og fået mange positive tilkendegivelser – og så har vi ovenikøbet fået mails fra kunder udenfor Storkøbenhavn, der spørger, hvornår deres lokale MENY åbner en bod. Derfor er det oplagt nu at udvide konceptet til butikker i hele Danmark”, siger Rikke Bangild, og tilføjer, at MENY-købmændene har fået støtte af KFI til at etablere vej-selv-boderne:  

”Vi er vi glade for, at Købmændenes Erhvervsdrivende Fond også kan se vigtigheden i, at vi får bælgfrugterne ud til endnu flere danskere”.

Vil genskabe tradition for at dyrke og spise bælgfrugter i Norden

Hos Meyers har bælgfrugterne i en årrække været omdrejningspunkt for en række initiativer fra kogebøger og dyrkning af oprindelige ærtesorter til omlægning af kantiner med grønnere måltider. Jonas Astrup, der er udviklingschef i Meyers, er begejstret for, hvordan de grønne proteiner er ved at vinde indpas på danskernes tallerkner:

”Detailmarkedet i dag er kendetegnet af en ubønhørlig kamp om at være billigst, og råvarer med geografisk tilknytning og madkulturens forhistorie udgør en decideret sjældenhed. Derfor er det opløftende at finde sammen med MENY for at sætte en ganske væsentlig dagsorden”, fortæller Jonas Astrup og uddyber:

”Det glæder mig naturligvis, at kunderne allerede bakker op om initiativet. Men det glæder mig mindst lige så meget, at MENY, selv i et meget spædt salgsstadie, har modet til og troen på, at økologiske bælgfrugter fra Danmark og Norden – herunder en række bevarings-værdige sorter – bør spille en ikke uvæsentlig rolle i de fleste menneskers madliv”.

Meyers har netop lanceret en status på deres bæredygtighedsstrategi og har i egen forretning øget indkøbet af danske bælgfrugter fra 68 kg til 16 tons fra 2018-2023. Indsatsen er del af en overordnet ambition om at reducere CO2 for råvarer med 50 pct. i 2030, og madvirksomheden forventer, at bælgfrugterne spiller en væsentlig rolle i deres grønne omstilling:

”Både EAT-Lancet kommissionen og en perlerække af kloge folk er utvetydige, når de konkluderer, at mad givetvis er dén største løftestang til både at forbedre egen sundhed, men også jordens klima og dets økosystemer. Flere bælgfrugter i vores måltider er simpelthen en af nøglerne”, siger Jonas Astrup og slutter:

”Vi glæder os til det fortsatte arbejde, men også til at udbygge initiativer, der kan inspirere flest mulige til at gøre brug af økologiske ærter, linser og bønner – dét er reel grøn omstilling af vores fælles madkultur og fødevaresystem allerede i dag”.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik