• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodservice24. 11. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Meyers guldfugl vender tilbage til kantinebranchen

AktueltFoodservice24. 11. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Merete Holst fik tilnavnene ”kantinedronning” og ”guldfugl”, da hun over ti år firedoblede Meyers kantineforretning, som talte 80 kantiner, inden hun forlod sit værk for at forfølge nye mål. Nu vender hun tilbage med sit personlige bud på fremtidens kantine: The Lunchroom. Her vil hun reducere virksomhedens kantinebudget med 50% – denne gang på CO2-aftrykket – og bidrage positivt til omverdenen, mens medarbejderne nyder frokostpausen, lige så meget som de altid har gjort, og gerne mere.

Kantineerfaringen i The Lunchroom kommer fra Merete Holsts 10 år som administrerende direktør og partner med Claus Meyer i Meyers Kantiner samt 6 år som salgs- og produktudviklingschef i Fazer. Meyers og Løgismose blev i 2015 solgt til en kapitalfond, og hun valgte at stoppe i 2017 for at indfri nye drømme.


Tre år er der gået, siden Merete Holst i rollen som CEO og partner i Meyers Kantiner sidst havde ansvaret for danske topvirksomheders frokost. Siden da er kravene til kantineudbydere ikke blevet mindre. Flere danske virksomheder stiller krav til underleverandører om at bidrage positivt til grøn omstilling og FN’s verdensmål, mens det offentlige fx strammer anbefalingerne til mængden af kød i kantinefrokosten. Når Merete Holst nu vender tilbage til kantinebranchen, går missionen dog langt længere end blot at erstatte kød med kødløse dage:

– Smagen og madglæden er og vil altid være kompasset i The Lunchroom og mine andre virksomheder, for mad er kun bæredygtigt, hvis det bliver spist. Bragende velsmag er afgørende, hvis en kantineleverandør som The Lunchroom skal lykkes med at dreje de hundredetusindevis af måltider, der hver dag indtages i virksomhederne, i den rigtige retning. Måltiderne til mange er der, hvor vi beviseligt kan gøre en forskel, og det forpligter. Derfor er mit bud på fremtidens kantineforretning en frokost, der bygger bro mellem velsmag og verdensmål. Det betyder mere grønt, mindre kød, gennemtænkte råvarevalg og inspirerende smagsoplevelser, så folk rent faktisk har appetit på at spise socialt, økonomisk og klimamæssigt ansvarligt dag ud og dag ind, forklarer Merete Holst.

Vil gøre en forskel med måltider til mange
Kantinebranchen er ligesom mange andre brancher presset af pandemien, og markedet ser noget anderledes ud i 2020, end da Merete Holst forlod det for et par år siden. Mange medarbejdere arbejder for tiden hjemmefra, og en del virksomheder har omlagt eller lukket deres kantine midlertidigt. Og en anden – måske mere overraskende udvikling – siden Covid 19 ramte i marts, er, at restauranter og detailhandel i år melder om markante stigninger i danskernes kødforbrug.

– Klimaet kan ikke vente på vaccinen eller noget andet for den sags skyld. Temperaturen stiger, indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og uligheden stiger. Og mens det er de rige landes udvikling og vækst, som har ført til store CO2-udledninger, så rammer konsekvenserne de mest sårbare nationer først og hårdest. Så vi må handle nu. The Lunchroom er vores ydmyge bidrag til ansvarlige, velsmagende frokostmåltider til virksomheder, der ligesom os tror på, at vores daglige valg gør en forskel, forklarer Merete og understreger, at The Lunchroom aldrig må blive en kopi af noget, hun har lavet før:

– Der er selvfølgelig fundamentale ting, som jeg i mit 10-årige virke som adm. dir. og partner satte retningen for i Meyers, og som jeg fortsat er tro mod. Men med The Lunchroom har jeg bygget på og bygget til. Blandt andet vil vi reducere virksomheders kantinebudget med op til 50% på CO2-forbruget. Det kan vi nå ved bl.a. at gøre op med den store buffet og vælge vores kød, råvarer og sammensætningen af dem med stor selektivitet og kreativitet. Vi vil indgå partnerskaber med leverandører, der ligesom os ønsker at bidrage positivt til verdensmålene, hvor vi har valgt de 8 ud, som vi mener, at vi kan bidrage bedst muligt til. Og så udarbejder vi ved årets slutning en bæredygtighedsrapport, hvor mål og realiteter sættes overfor hinanden.

Solstrålehistorier midt i rædsels år  
Merete Holst og resten af holdet bag The Lunchroom kender alt til at agere i et presset marked, da hun og partneren Dorte Juhl Østergaard siden Meretes afgang fra Meyers Kantiner har drevet restauranterne RADIO, Studio, Almanak og Mission. Restauranternes dygtige kokke vil derfor også bidrage med produktudvikling og inspiration til The Lunchrooms kantinemad i restaurantkvalitet. Og selvom 2020 har været et decideret rædsels år for restaurationsbranchen, er der ifølge Merete Holst også solstrålehistorier imellem.

– Hvis der er én ting, pandemien har vist os, så er det danskernes vilje til at stå sammen og prøve noget nyt i en større sags tjeneste. For nyligt åbnede vi på The Standard en vegetarisk pop up-restaurant, Mission Green, for at fremvise det bedste og mest velsmagende, som et bæredygtigt verdenskøkken kan fremvise. Midt i en coronatid og mod alle odds har vi haft fulde huse siden første dag, siger Merete Holst og slutter:

– Jeg har lært meget af at drive restauranter de seneste år, men jeg har længe haft lyst til at komme tilbage til kantinebranchen. Samtidig skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg har haft en del overvejelser om gå ind på markedet igen, da jeg fortsat er aktionær i Løgismose Meyers, og selvsagt kun ønsker det bedste her. Jeg har kun ville gå ind i kantinebranchen, hvis og når jeg har følt mig overbevist om, at jeg kan bidrage med noget mere end det, som allerede findes. Det tidspunkt er nu, og jeg glæder mig helt vildt til at komme rigtigt i gang i 2021.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik