• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodservice24. 11. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Meyers guldfugl vender tilbage til kantinebranchen

AktueltFoodservice24. 11. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Merete Holst fik tilnavnene ”kantinedronning” og ”guldfugl”, da hun over ti år firedoblede Meyers kantineforretning, som talte 80 kantiner, inden hun forlod sit værk for at forfølge nye mål. Nu vender hun tilbage med sit personlige bud på fremtidens kantine: The Lunchroom. Her vil hun reducere virksomhedens kantinebudget med 50% – denne gang på CO2-aftrykket – og bidrage positivt til omverdenen, mens medarbejderne nyder frokostpausen, lige så meget som de altid har gjort, og gerne mere.

Kantineerfaringen i The Lunchroom kommer fra Merete Holsts 10 år som administrerende direktør og partner med Claus Meyer i Meyers Kantiner samt 6 år som salgs- og produktudviklingschef i Fazer. Meyers og Løgismose blev i 2015 solgt til en kapitalfond, og hun valgte at stoppe i 2017 for at indfri nye drømme.


Tre år er der gået, siden Merete Holst i rollen som CEO og partner i Meyers Kantiner sidst havde ansvaret for danske topvirksomheders frokost. Siden da er kravene til kantineudbydere ikke blevet mindre. Flere danske virksomheder stiller krav til underleverandører om at bidrage positivt til grøn omstilling og FN’s verdensmål, mens det offentlige fx strammer anbefalingerne til mængden af kød i kantinefrokosten. Når Merete Holst nu vender tilbage til kantinebranchen, går missionen dog langt længere end blot at erstatte kød med kødløse dage:

– Smagen og madglæden er og vil altid være kompasset i The Lunchroom og mine andre virksomheder, for mad er kun bæredygtigt, hvis det bliver spist. Bragende velsmag er afgørende, hvis en kantineleverandør som The Lunchroom skal lykkes med at dreje de hundredetusindevis af måltider, der hver dag indtages i virksomhederne, i den rigtige retning. Måltiderne til mange er der, hvor vi beviseligt kan gøre en forskel, og det forpligter. Derfor er mit bud på fremtidens kantineforretning en frokost, der bygger bro mellem velsmag og verdensmål. Det betyder mere grønt, mindre kød, gennemtænkte råvarevalg og inspirerende smagsoplevelser, så folk rent faktisk har appetit på at spise socialt, økonomisk og klimamæssigt ansvarligt dag ud og dag ind, forklarer Merete Holst.

Vil gøre en forskel med måltider til mange
Kantinebranchen er ligesom mange andre brancher presset af pandemien, og markedet ser noget anderledes ud i 2020, end da Merete Holst forlod det for et par år siden. Mange medarbejdere arbejder for tiden hjemmefra, og en del virksomheder har omlagt eller lukket deres kantine midlertidigt. Og en anden – måske mere overraskende udvikling – siden Covid 19 ramte i marts, er, at restauranter og detailhandel i år melder om markante stigninger i danskernes kødforbrug.

– Klimaet kan ikke vente på vaccinen eller noget andet for den sags skyld. Temperaturen stiger, indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og uligheden stiger. Og mens det er de rige landes udvikling og vækst, som har ført til store CO2-udledninger, så rammer konsekvenserne de mest sårbare nationer først og hårdest. Så vi må handle nu. The Lunchroom er vores ydmyge bidrag til ansvarlige, velsmagende frokostmåltider til virksomheder, der ligesom os tror på, at vores daglige valg gør en forskel, forklarer Merete og understreger, at The Lunchroom aldrig må blive en kopi af noget, hun har lavet før:

– Der er selvfølgelig fundamentale ting, som jeg i mit 10-årige virke som adm. dir. og partner satte retningen for i Meyers, og som jeg fortsat er tro mod. Men med The Lunchroom har jeg bygget på og bygget til. Blandt andet vil vi reducere virksomheders kantinebudget med op til 50% på CO2-forbruget. Det kan vi nå ved bl.a. at gøre op med den store buffet og vælge vores kød, råvarer og sammensætningen af dem med stor selektivitet og kreativitet. Vi vil indgå partnerskaber med leverandører, der ligesom os ønsker at bidrage positivt til verdensmålene, hvor vi har valgt de 8 ud, som vi mener, at vi kan bidrage bedst muligt til. Og så udarbejder vi ved årets slutning en bæredygtighedsrapport, hvor mål og realiteter sættes overfor hinanden.

Solstrålehistorier midt i rædsels år  
Merete Holst og resten af holdet bag The Lunchroom kender alt til at agere i et presset marked, da hun og partneren Dorte Juhl Østergaard siden Meretes afgang fra Meyers Kantiner har drevet restauranterne RADIO, Studio, Almanak og Mission. Restauranternes dygtige kokke vil derfor også bidrage med produktudvikling og inspiration til The Lunchrooms kantinemad i restaurantkvalitet. Og selvom 2020 har været et decideret rædsels år for restaurationsbranchen, er der ifølge Merete Holst også solstrålehistorier imellem.

– Hvis der er én ting, pandemien har vist os, så er det danskernes vilje til at stå sammen og prøve noget nyt i en større sags tjeneste. For nyligt åbnede vi på The Standard en vegetarisk pop up-restaurant, Mission Green, for at fremvise det bedste og mest velsmagende, som et bæredygtigt verdenskøkken kan fremvise. Midt i en coronatid og mod alle odds har vi haft fulde huse siden første dag, siger Merete Holst og slutter:

– Jeg har lært meget af at drive restauranter de seneste år, men jeg har længe haft lyst til at komme tilbage til kantinebranchen. Samtidig skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg har haft en del overvejelser om gå ind på markedet igen, da jeg fortsat er aktionær i Løgismose Meyers, og selvsagt kun ønsker det bedste her. Jeg har kun ville gå ind i kantinebranchen, hvis og når jeg har følt mig overbevist om, at jeg kan bidrage med noget mere end det, som allerede findes. Det tidspunkt er nu, og jeg glæder mig helt vildt til at komme rigtigt i gang i 2021.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik