I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende – og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen.

Landbrug & Fødevarer ønsker med Mejeriprisen 2025 at fastholde og styrke opmærksomheden på mejerikategorien i dagligvarehandlen. Derfor uddeles prisen igen i to hovedkategorier: Super-/hypermarked og Discount. Prisen sætter fokus på de kæder, der formår at skabe indbydende mejeriafdelinger og inspirere kunderne i hverdagen.
Juryen vurderer butikkerne på baggrund af konkrete kriterier kombineret med den samlede indkøbsoplevelse, som møder forbrugeren i butikken. I år spiller netop forbrugerens oplevelse en større rolle i bedømmelsen.
Prisen uddeles til hele kæden – og har bred relevans
Formålet er at fremhæve de kæder, der gør en særlig indsats for at løfte mejerikategorien – og give forbrugerne en bedre, mere inspirerende oplevelse i mejeriafdelingen.
“Forbrugernes oplevelse får en større vægt i det nye koncept, og da prisen nu gives til alle kædens mejeriafdelinger, får Mejeriprisen større betydning og bliver mere vedkommende for forbrugerne og i butikskædens profilering. Det nye koncept for Mejeriprisen er udviklet med bidrag fra hele branchen,” siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingschef i Landbrug & Fødevarer for Fødevarer, Marked & Gastronomi.
Vinderne afsløres ved det officielle awardshow på Fødevaredagen den 16. september 2025 på Hindsgavl Slot. Juryen består af repræsentanter fra både mejerisektoren og dagligvarehandlen og har til opgave at fremme innovative løsninger og styrke kundeoplevelsen i kategorien.