Efter et år med skærpet fokus på effektiv drift, kunderelevans og digital udvikling besøger flere kunder end nogensinde Lagkagehusets butikker i Danmark, Storbritannien og USA. Det resulterer i en rekordomsætning for 2024 med en vækst på 7,8 pct. og en markant forbedring af driftsresultaterne.

Kunderne strømmer til Lagkagehusets butikker med 60.000 gæster dagligt. Det kan aflæses i bagerkædens årsregnskab, der offentliggøres i dag. Omsætningen er steget til 1.575 mio. kr. mod 1.460 mio. kr. sidste år, svarende til en vækst på 7,8 pct. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) er steget til 207 mio. kr., hvilket er en forbedring på 68,3 pct., mens EBIT er forbedret med 85 mio. kr. og lander på -14 mio. kr. i 2024 mod -99 mio. kr. i 2023.
Adm. direktør Joachim B. Knudsen ser resultaterne som et tydeligt tegn på, at Lagkagehuset er på rette vej:
“Vi glæder os over, at flere kunder end nogensinde besøger os i vores butikker. Det viser, at vi er lykkedes med at styrke vores relevans med nye produkter og et sortiment, der matcher kundernes behov – særligt ved højtider og mærkedage som nytår, halloween og fastelavn,” siger Joachim B. Knudsen og fortsætter:
”Vi har også gjort det mere enkelt at få leveret bagværk derhjemme og til erhvervskunder i Danmark, Storbritannien og USA. Vi er tilfredse med forbedringen i driften, men vi er ikke i mål endnu. Vi skal fortsat arbejde målrettet med at styrke indtjeningen og skabe en endnu stærkere bundlinje på tværs af hele koncernen.”
Danske traditioner og bagværk hitter i Storbritannien og USA
I 2024 har fokus været at styrke Lagkagehusets danske profil internationalt under brandet Ole & Steen. Det har tiltrukket flere kunder i både Storbritannien og USA – og koncepter som »ugens kage« er nu udrullet i Storbritannien som »Treat of the Week«.
“Vi har formået at vende udviklingen for vores butikker i London og New York ved at stå endnu stærkere på vores danske identitet og det, vi er sat i verden for: godt bagværk. Det har givet os et tydeligt løft i salget og har bekræftet, at strategien virker på tværs af vores to udenlandske markeder,” siger Joachim B. Knudsen.
Nye butikker og digital vækst
Lagkagehuset har styrket sin digitale tilstedeværelse markant. En ny app, webshop og et forbedret B2B-loyalitetsprogram har bidraget til fremgang i det digitale salg. I andet halvår af 2024 steg andelen af aktive app-brugere med 30 pct., mens onlinesalget voksede med 43 pct. i løbet af året.
Den digitale udvikling understøttes af en fornyet satsning på fysiske butikker. I februar 2025 åbnede Lagkagehuset sin første nye butik i Danmark siden 2021 – en shop-in-shop i MENY Risskov Brynet – og den 19. maj åbnede endnu en butik i MENY Horsens. Parterne forventer i alt at åbne 10 nye butikker i de kommende 12-18 måneder.
“Det er med stolthed, vi kigger tilbage på et stærkt 2024, hvor vi har forbedret resultaterne på tværs af hele forretningen. Samtidig er vi allerede godt i gang med 2025, hvor vi forventer fortsat vækst drevet af vores fysiske butikker, styrket B2B-salg og en øget digital tilstedeværelse,” siger Joachim B. Knudsen.