Klassiske kønsroller er måske den mest brugte stereotyp i reklamebranchen. Men der er åbenbart en grænse, og den har Kvickly fundet.
Hvis det står til Kvickly, så skal mor stå i køkkenet i efterårsferien, mens far skal sidde med vennerne og drikke øl. Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man åbner kædens tilbudsavis.
Begge aktiviteter lyder hyggelige og potentielt sjove, men sat i en kønnet kontekst virker de lige lovligt gammeldags. Det mener flere mennesker på de sociale medier, hvilket har betydet, at Kvickly er rendt ind i en regulær shitstorm.
– Jeg ved faktisk ikke, hvad de havde forestillet sig. At kvinder bare vil stå i køkkenet og bage kager dagen lang, mens manden sidder og drikker sig i hegnet i mørk øl?, siger Alexander Grandt, som er folketingskandidat for Socialdemokratiet i Odense, til Jyllands-Posten.
Han har kritiseret reklamen i en Twitter-opdatering. Og han er langt fra den eneste. Derfor har Coop også valgt at beklage reklamen.
– Det er en helt klar misforståelse. Den reklame skulle aldrig have være bragt, og det er ikke Kvicklys holdning. Kvickly vil være den moderne families indkøbssted, og det stemmer den reklame ikke overens med, siger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, til Jyllands-Posten.
Redaktør Klaus Hansen fra Food&Drink kommenterer:
– Det virker lidt underligt at en så professionel detailkæde som COOP ikke har bedre styr på deres marketingaktiviteter, som f.eks. tilbudsaviser. Det drejer sig jo om branding og image, og her plejer COOP da ellers at være helt oppe på beatet.