• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeriMesser og konferencerTop06. 06. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Hvor meget ost kan danskerne holde til?

MarkedsføringMejeriMesser og konferencerTop06. 06. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Sidste år fik Danbo’en en blåstempling i EU-regi med en Beskyttet Geografisk Betegnelse (BGB). Hvad betyder disse titler for dansk ost fremtid? Det er et af de emner, der blev taget op på et stort anlagt ostesymposium i København. Foto: RAISFOTO

En tre år lang EU-finansieret ostekampagne har haft massiv indflydelse på danskernes ostevaner og nu genstarter Mejeriforeningen Ost & ko-kampagnen for at sprede kærlighed til ost, stimulere den danske ostekultur og flytte på grænserne for, hvor meget ost vi egentlig kan holde til.

Kampagnen blev skudt i gang d. 6. juni hos Tapperiet Brus med et Ostesymposium, der tog temperaturen ostebranchen og som sørgede for en levende debat mellem mejerier, kommunikatører og andre interessenter. Ifølge Mejeriforeningen er en af de største succeser bag Ost & ko-kampagnen netop det, at den har formået at skabe debat og dialog blandt meningsdannere og oste-entusiaster.
– Der findes efterhånden ikke en madkommunikatør i Danmark, som ikke har været i dialog med Ost & ko-kampagnen, og det momentum bygger vi nu videre på. Vi vil fortsætte med at invitere indenfor og at kombinere eksisterende ostetraditioner og boblende kreative vækstlag med nye medier, målgrupper og måder. Kampagnen har de sidste tre år skabt en effektiv, troværdig og kreativ platform, som fx har givet os mulighed for at knytte positive bånd til yngre og nye målgrupper – og det skal vi nu opretholde og bygge videre på, fortæller Lars Witt Jensen,marketing manager i Mejeriforeningen.

Nu dykkes der for alvor ned i ostekarrene
Kampagnen har flyttet på danskernes forhold til ost og tal fra Kantor Gallup viser, at ost er kommet frem i vores bevidsthed. Dansk Mejeribrug er ikke længere noget med gamle mænd og hårnet. I kampagnens treårige levetid er der blevet skabt en spirende bevidsthed om den stolte danske ostekultur og vi skal fremover til at dykke endnu dybere ned i ostekarrene, når forbrugerne skal til at lære forskel på de forskellige beskyttede titler, hvor EU for eksempel blåstemplede Danbo med en geografisk beskyttet titel (BGB) og hvem ved, måske vil vi i fremtiden også se oste med en beskyttet oprindelsesbetegnelse (BOB), som dækker over de lokale varianter.
Nu har danskerne snuset til dybden og bredden i dansk ost, meningsdannere har fået ny viden, fagfolk haft ostehåndværk og dansk ostetradition på skoleskemaet, nye osteanretninger og gode oplevelser har fyldt traditionelle og sociale medier – og nu bliver der skruet op for kampagnen.

Ost & ko kampagnen har været landet rundt for at fremme danskernes viden om ost. Én af turene budte på et visit hos den karismatiske ostemand Jørgen Hoff fra Gundestrup, som du kan læse mere om i Food&Drink nr. 10 2017 Foto: Ulf Svane Photography

Ost & ko-kampagnen skal nu rulles ud for fulde gardiner, også selvom 2018 er halvvejs i gang. Det betyder, at der fra juni frem mod december vil være dansk osterigdom og laktisk nørderi ud over det sædvanlige på en lang række madfestivaller, på alle tilgængelige platforme og kanaler, gennem kurser, uddannelsesseminarer, symposier og debatfora, gennem dedikerede ostemagasiner og via osteinfo og -historie.

Men hvor meget ost, kan danskerne egentlig holde til?
– Vi stopper ikke, før osteengagerede danskere har lært at kende forskel på en samsø og en danbo, at rygeosten er mejeristernes Holger Danske, at en havarti bliver kønnere med årene, og at der ikke er nogen grund til at køre til Italien efter parmesan, når vi selv har vesterhavsost i baghaven. Der er så meget dansk ostekultur og -tradition, som vi kan være stolte af – og det har vi fortsat en opgave i at fortælle, slutter Lars Witt.

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

FoodserviceTop17. 06. 2025

Danmark udbyggede sin position som gastronomisk stormagt, da Michelin i aftes tildelte dansk gastronomi hele otte nye stjerner, så der i dag er 52 stjerner fordelt på 38 restauranter i Danmark. Bag succesen står en hel branche, der gennem to årtier har arbejdet kompromisløst med talentudvikling,

Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser17. 06. 2025

Insektproduktionssektoren er en hastigt voksende industri, men produktionseffektiviteten og skalerbarheden er udfordret. Et nyt forskningsprojekt vil udvikle smarte overvågnings- og realtidsanalysesystemer til produktion af sort soldaterfluelarver. Innovationsfonden har investeret 6 millioner kroner

Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

Kød, fisk og fjerkræ17. 06. 2025

Danish Crown har ansat Anders Boecker Pedersen som ny CEO for ESS-FOOD, der er koncernens handelsselskab. Med en fortid i bl.a. PepsiCo og Carlsberg er han en stærk lederprofil, som skal overtage posten efter den mangeårige CEO, Morten Holm, der har valgt at gå på pension. Anders Boecker

Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMejeriMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed17. 06. 2025

Poul Agger, iværksætteren bag Naturli’ Foods og SOY4YOU - begge solgt til Orkla - fylder 75 år tirsdag i dag den 17. juni. Han har spillet en central rolle i udviklingen af den plantebaserede fødevarebranche i Danmark og har modtaget flere priser for sit arbejde med bæredygtige løsninger. Poul

Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

AktueltFoodserviceMesser og konferencer17. 06. 2025

Stjernekokke, dessertduel, pop-up gourmetrestaurant og masser af musik på havnefronten i Gudhjem. Om blot to dage bringer Sol over Gudhjem dansk gastronomi tæt på, så den både kan smages, mærkes og forstås. På torsdag den 19. til lørdag den 21. juni 2025 bliver Bornholm igen gastronomisk

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

  • Direktørskifte i Danish Crowns handelsselskab ESS-FOOD

    17.06.2025

  • Pioner for plantebaserede fødevarer fylder 75 år

    17.06.2025

  • Sol over Gudhjem 2025: Danmarks gastronomiske folkefest bliver endnu større

    17.06.2025

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik