• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceØkologi og bæredygtighed07. 04. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Gourmetvirksomhed sætter nye høje standarder for bæredygtighed

FoodserviceØkologi og bæredygtighed07. 04. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

LOCA Gruppen, der står bag en række anerkendte restauranter samt LOCA Kantiner, har netop udsendt en bæredygtighedsrapport, der sætter høje krav til den måde, som virksomheden skal drives på. Det gælder både CO2-aftryk af råvarer, andel af økologiske produkter, dyrevelfærd og medarbejderpleje. Alt dette skal ske uden at gå på kompromis med kvaliteten og smagen på den mad, der serveres i LOCA Gruppens restauranter og kantiner.

De to ejere og stiftere af LOCA Gruppen, Merete Holst og Dorte Østergaard, der står bag en række restauranter samt LOCA Kantiner. PR-foto

Bæredygtighedsrapporten tager udgangspunkt i et LOCA Manifesto, som de to ejere og stiftere, Merete Holst og Dorte Østergaard, udformede i 2021. Manifestet fokuserede på de fem søjler: Maden, Menneskerne, Organisationen, Branchen samt Verden & Verdensmål. Den netop fremlagte rapport viser med tal og fakta, hvor langt man er kommet i forhold til de mål, der blev udstukket i manifestet og sætter nye mål for, hvor LOCA Gruppen fremover skal øge indsatsen.

– Vi arbejder efter mantraet “kan man måle det – kan man styre det”, og vi har i løbet af 2021 udarbejdet processer og værktøjer, der gør det muligt for os at måle på en lang række af de kriterier, som vi i LOCA Manifesto identificerede som værende vigtige for bæredygtigheden i vores branche. Vores ledestjerne på vejen mod en mere bæredygtig gastronomi er dog i sidste ende ikke tørre tal, men bæres af vores kærlighed til mad – og ikke mindst mennesker, siger Merete Holst, der påpeger, at for branchen, som helhed, er det menneskelige fokus blevet mere vigtigt end nogensinde før.

– Restaurationsbranchen er ramt af en historisk stor mangel på hænder, og hvis branchen skal tiltrække og fastholde de rigtige mennesker, så kræver det, at branchen samlet luger ud i de forældede traditioner og kulturer, der skræmmer folk væk fra vores fag, siger Merete Holst.

Status på fem hovedområder

Bæredygtighedsrapporten gennemgår, område for område, de fem søjler fra manifestet og det viser i hovedpunkter status for 2021:

  1. Maden Et stort indsatsområde og rapporten fortæller, at cirka tre fjerdedele af mad og drikke er ikke-animalske. Derudover viser en gennemgang af syv typer råvareindkøb et klart relativt størst CO2-udslip fra okse- og kalvekød, mens kød fra svin og kyllinger er mere klimavenlige. Lige under 40 pct. af fødevarerne er økologiske og den procentdel skal op i 2022 og fremover. Næsten halvdelen af råvarer er danske og kategoriseres dermed som lokale, og det er et område der skal arbejdes videre på. Derudover ser rapporten på faktorer som dyrevelfærd, fangstmetoder af fisk og skaldyr samt madspild. Den målrettede fokus på kvaliteten af maden bliver vel modtaget af kunderne, hvor hele 86 pct. vil anbefale LOCAs Lunchroom til andre.
  2. Menneskerne LOCA Gruppen har målrettet personalepolitik der lægger vægt på trivsel, kommunikation, karriereudvikling, videreuddannelse og ligestilling. Strategien virker, og 9 ud af 10 siger, at de er stolte af at arbejde i LOCA Gruppen og der støttes også op om, at virksomheden arbejder målrettet for bæredygtig gastronomi.
  3. Organisationen Ud fra mottoet “En bæredygtig forretning starter hos os selv”, kigger man også indad og ser blandt andet på bæredygtigheden i de byggerier, hvor LOCA Gruppen holder til samt på områder som linned, kemi og plast.
  4. Branchen Her ses der på konkurrenceforhold i branchen og deraf følgende prispres, der også kan slå igennem på f.eks. madkvalitet og lønninger. Her vil man arbejde for branchen som helhed og søge taletid og politisk indflydelse, og forsøge at forbedre grundvilkårene i branchen.
  5. Verden & Verdensmål På dette område har LOCA Gruppen valgt at sponsorere et barn gennem PlanBørnefonden i verdens fattigste lande for hvert årsværk, man beskæftiger i Danmark. LOCA Gruppen er i 2022 blevet medlem af FN’s Global Compact Network Denmark. Her forpligtiger man sig til at arbejde målrettet med Global Compacts 10 principper inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, antikorruption og verdensmål.

Læs LOCA Gruppens bæredygtighedsrapport her.

Skrevet i: Foodservice, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik