For at modvirke ensomhed lanceres det nye initiativ Frokostbordet, der skal samle danskerne om frokosten. Med tips og opskrifter fra det danske kokkelandshold bliver det lettere at lave et indbydende måltid.

I et nyt initiativ, Frokostbordet, er det danske kokkelandshold gået i partnerskab med Coop og en række danske fødevareproducenter for at inspirere danskerne til hyppigere at samles om netop frokostbordet. Partnerskabet er en del af Folkebevægelsen mod ensomhed for at modvirke netop ensomhed, som næsten ti procent af den voksne befolkning er hårdt ramt af – de seneste tal fra Den Nationale Sundhedsprofil viser, at 470.000 voksne danskere føler sig svært ensomme.
“Ensomhed koster på både det fysiske og psykiske plan, og det rammer ung som gammel. Det skal vi gøre noget ved, og vi tror på, at det kan hjælpe at få flere til at samles om frokostbordet,” siger David Vincent Nielsen, der er forperson for Folkebevægelsen mod Ensomhed, og uddyber:
“Rigtig mange danskere er alene, men har lyst til at være sammen med andre. Vi er glade for, at partnerskabet Frokostbordet har meldt sig ind i Folkebevægelsen mod Ensomhed. Partnerskabet vil bidrage til, at flere spiser frokostmåltider sammen, hvilket weekender må være særlig egnet til. Forhåbentlig kan partnerskabets lækre opskrifter fra blandt andet Kokkelandsholdet inspirere mange mennesker til at gøre mere ud af frokosten og invitere nogen med til bordet.”
Inspiration fra Kokkelandsholdet
Ifølge den nye udgave af Madkulturens årlige undersøgelse, Madkultur24, er alder og køn generelt ikke afgørende for, hvor ofte vi spiser frokost sammen med andre i hverdagen, men folk i arbejde eller under uddannelse spiser væsentligt oftere frokost sammen end ledige, kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister. Blandt dem, der bor alene, spiser seks ud af ti også frokost alene. Derudover spiser de 18-39-årige i væsentligt højere grad frokost med flere voksne end de 40-80-årige, som til gengæld oftere spiser frokost kun med deres partner.
For at gøre det lettere for alle samfundsgrupper at pifte tallerkenen op har Frokostbordet allieret sig med Kokkelandsholdet, der løbende vil bidrage med nye spændende opskrifter på Frokostbordet.dk.
“Frokostbordet er et godt sted at samles og få gode timer sammen, og ved at lave nogle spændende opskrifter og give inspiration gør vi det nu lettere for folk at turde kaste sig ud i at invitere venner og bekendte. Det skal være i øjenhøjde, så det er til at gå til, og nogle gange er det blot små teknikker, som alle kan udføre, der skal til for at løfte er simpelt stykke smørrebrød til en mindre gourmetoplevelse. Det handler om idéerne,” fortæller Morten Juul Caliskan Andersen, der er CEO hos Kokkelandsholdet.
Opmærksomhed og events i supermarkeder
Partnere i Frokostbordet er indtil nu fødevareleverandørerne Hanegal, Rose Poultry, Ørbæk Bryggeri, Sæby Fiske-Industri, Polar Salmon, Spier Wine samt Coop. I udvalgte butikker vil der i løbet af året også blive afholdt events, hvor frokosten er i centrum.
“Hos Coop er fællesskab og trivsel en naturlig del af vores DNA, og derfor er vi partnere i Frokostbordet. Vi ved, at noget så simpelt som at samles om et måltid kan styrke relationer og øge livsglæden,” siger Annette Bramsen, der er Senior Marketingchef hos Coop.