En tredjedel af de fødevarer som årligt produceres på verdensplan, går tabt. Det svarer til 1.6 milliarder tons fødevarer med en værdi på omkring 1,2 billioner dollars, viser en rapport fra Boston Consulting Group. Reduktion af fødevaretab og madspild er derfor ikke kun et nødvendigt skridt mod en bæredygtig udvikling, det er også en god forretning.
Hvis det globale madspild skal halveres inden 2030, som det beskrives i FNs 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, er det nødvendigt at forstå præcis hvordan og hvor fødevaretabet og madspildet opstår – samt hvilke løsninger, der kan bringes i spil for at reducere det.
– Vi tror på, at for at finde nye løsninger til at mindske det globale fødevaretab og madspild, er det nødvendigt at tænke i nye samarbejder og partnerskaber på tværs af landegrænser samt forske endnu mere i innovative løsninger, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.
Danske løsninger til globale udfordringer
Den danske fødevare- og landbrugssektor arbejder ihærdigt på at udvikle produkter, løsninger og teknologier, der kan bidrage til at mindske fødevaretab og madspild gennem hele værdikæden både herhjemme og ude i verden.
– Den danske fødevareklynge ser ikke kun fødevaretab og madspild som en udfordring, men også som en stor forretningsmulighed, og vi er ivrige efter at samarbejde med ligesindede partnere, siger Lise Walbom.
Nogle af de innovative løsninger fra den danske fødevare- og landbrugssektor har Food Nation samlet i en ny case samling som præsenterer cases fra hele den danske værdikæde overfor internationale indkøbere og professionelle interessenter. Case-samlingen lanceres i forbindelse med en målrettet oplysningskampagne om forretningsmulighederne i at arbejde målrettet med at mindske fødevaretab og madspild på en række danske ambassader rundt om i verden den 12. marts 2020.