Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og engrossegmentet – og et topmoderne anlæg i Helsingborg i Skåne.

Den svenske fødevarevirksomhed Greenfood er en af Europas største koncerner inden for sund mad. I 2023 blev det topmoderne produktions- og fødevareanlæg Greenhouse i Helsingborg indviet – og mulighederne for at samarbejde med aktører på det danske marked blev uddybet.
På det danske marked kan man tydeligt mærke en stigende efterspørgsel på ultrafriske måltidsløsninger, hvor grøntsager og frugt skæres, forarbejdes og leveres samme dag. Her er forbrugerne kendte for deres bevidsthed, og efterspørgslen efter bæredygtige og plantebaserede alternativer er stor.
Björn Johansson er en pioner inden for forarbejdning af frugt og grøntsager på dette marked, men har over 30 års erfaring i branchen. Han ser et dansk marked, der fortsat er stærkt. Det danske fødevaremarked er præget af hård konkurrence og høje krav til kvalitet og bæredygtighed – noget, der er en fordel for aktører med høj effektivitet kombineret med fokus på friskhed og innovation.
“Det danske marked er modent, men samtidig i konstant forvandling – med nærheden til Europa som en stærk drivkraft, og forbrugere, der ofte er hurtige til at hoppe på nye madtrends. Danmark er et strategisk vigtigt marked for os, og vi ser en klar stigning i volumen i både engros- og fastfoodsegmentet, hvor vores løsninger giver stabilitet og langsigtede partnerskaber,” siger Björn Johansson, CEO for Food Solutions hos Greenfood.
Greenfoods salg i Danmark er steget med 25,6 procent i både omsætning og volumen i januar-august 2025 sammenlignet med samme periode i 2024. Med en omsætning på 95,7 mio. SEK i årets første otte måneder nærmer Greenfood sig allerede en omsætning på 100 mio. SEK i Danmark – sammenlignet med 97,5 mio. SEK for hele 2024.
Efterspørgslen vokser kraftigt
Partnerskaberne omfatter i øjeblikket flere førende aktører i både restaurant- og detailsektoren. Disse partnerskaber omfatter alt fra fastfoodkæder til grossister og supermarkeder, hvor efterspørgslen på færdigskårne og emballerede salater fortsætter med at stige.
“Efterspørgslen efter ultrafriske måltidsløsninger stiger kraftigt. Ved at kombinere fresh-cut med smarte koncepter for moderne fødevareproduktion kan vi levere innovative produkter, der er tilpasset til det danske marked,” siger Björn Johansson.
Greenhouse i Helsingborg er omdrejningspunktet for ekspansionen
I 2023 indviede man Greenhouse – et topmoderne og miljøeffektivt fødevare- og logistikcenter i Helsingborg. I dag er det kernen i Greenfoods danske satsning. Herfra håndteres og udvikles stigende mængder til distribution til restauranter, grossister og detailhandlere.
“Med Greenhouse kan vi kombinere effektiv logistik med markedsnær produktudvikling. Vi har alt under ét tag. Det indebærer, at vi har fundet en unik model, som giver os mulighed for at levere med en unik friskhed. Det, der i branchen kaldes ultra-fresh, er en selvfølge for os, og det fungerer godt på det danske marked,” siger Björn Johansson.
Satsningen er et led i koncernens internationale satsning. Greenfood har allerede opnået stor succes med etableringen af den svenske food tech-virksomhed Picadeli, som nu findes i såvel USA som på flere europæiske markeder.



