Danskerne har fået smag for linser, bønner og ærter. Faktisk spiser de mest flittige forbrugere i dag omkring 10 gram bælgfrugter om dagen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, som DR har fået indblik i. Sidst de lavede samme undersøgelse for otte år siden spiste danskerne i gennemsnit 2-5 gram.

Så selvom danskerne har fået flere linser, ærter og bønner på tallerkenen, er der et stykke vej til de 100 gram, som Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser om dagen.
“Hvis vi for alvor skal få flere bælgfrugter på danskernes tallerkner, så skal vi have dem ind i den mad, som vi allerede spiser, og de retter vi kender. Det kan være, at du skal til at bage dine morgenboller med en blanding af ærtemel og hvedemel, eller at du skifter noget af kødet i din kødsovs ud med linser,” siger Marie-Louise Boisen Lendal, direktør i Tænketanken Frej.
Mere end 80 organisationer er gået sammen
For at hjælpe udviklingen på vej står Tænketanken Frej bag Bælgfrugtspartnerskabet, der er finansieret af Lidl. Her er mere end 80 organisationer gået sammen om at få flere danskere til at vælge bælgfrugterne i hverdagen. Her samarbejder alt fra fødevarevirksomheder og producenter til kommuner og vidensinstitutioner.
“I Lidl ser vi sundhed som en af de helt afgørende dagsordener i samfundet, og vi ønsker at tage ansvar – både som dagligvarekæde og som en fast del af danskernes hverdag. Vi er glade for at danskerne spiser flere bælgfrugter, det mærker vi også hos os. Men der er stadig et stykke vej til de 100 gram, og derfor er Bælgfrugtspartnerskabets arbejde stadig enormt vigtigt. Vi er glade for at støtte op og finansiere partnerskabets første år,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.
En befolkningsundersøgelse fra Bælgfrugtspartnerskabet viser, at lidt over halvdelen af danskerne, heriblandt 64 % af børnefamilierne, ønsker at spise flere bælgfrugter. Sundhed, klima og økonomi er blandt de vigtigste motivationsfaktorer. Alligevel peger undersøgelsen også på væsentlige udfordringer – her er det især mangel på inspiration fra butikker og spisesteder, som går igen. Samtidig kender 33 % ingen eller få retter med bælgfrugter.
“Nu handler det om at vise danskerne, hvor mange lækre retter du kan lave med bælgfrugter og at gøre det endnu lettere at vælge bælgfrugterne til, når vi står i supermarkedet eller planlægger aftensmaden. Og vi er mange, der arbejder sammen om at skubbe udviklingen fremad,” siger Marie-Louise Boisen Lendal.
Fakta: Resultater og tendenser fra Bælgfrugtspartnerskabet befolkningsundersøgelse
- Hvem spiser bælgfrugter? De unge danskere fører an: 49 % af de 16-25-årige fortæller, at de spiser bælgfrugter ugentligt, mens det kun gælder 32 % af danskere over 65 år.
- Hvorfor vil danskerne spise flere? Sundhed (88 %), mæthed (65 %) og klimafordele (58 %) topper listen.
- Hvor halter det? Kun 14 % mener, at dagligvarebutikker inspirerer dem til at spise flere bælgfrugter, og kun 16 % føler sig inspireret af restauranter og caféer.
- Find undersøgelsen her
- Læs mere om Bælgfrugtspartnerskabet