• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025 | Mikkel Bækgaard

Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025 By Mikkel Bækgaard

Danskerne har fået smag for linser, bønner og ærter. Faktisk spiser de mest flittige forbrugere i dag omkring 10 gram bælgfrugter om dagen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, som DR har fået indblik i. Sidst de lavede samme undersøgelse for otte år siden spiste danskerne i gennemsnit 2-5 gram.

Så selvom danskerne har fået flere linser, ærter og bønner på tallerkenen, er der et stykke vej til de 100 gram, som Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser om dagen. 

“Hvis vi for alvor skal få flere bælgfrugter på danskernes tallerkner, så skal vi have dem ind i den mad, som vi allerede spiser, og de retter vi kender. Det kan være, at du skal til at bage dine morgenboller med en blanding af ærtemel og hvedemel, eller at du skifter noget af kødet i din kødsovs ud med linser,” siger Marie-Louise Boisen Lendal, direktør i Tænketanken Frej.

Mere end 80 organisationer er gået sammen

For at hjælpe udviklingen på vej står Tænketanken Frej bag Bælgfrugtspartnerskabet, der er finansieret af Lidl. Her er mere end 80 organisationer gået sammen om at få flere danskere til at vælge bælgfrugterne i hverdagen. Her samarbejder alt fra fødevarevirksomheder og producenter til kommuner og vidensinstitutioner.

“I Lidl ser vi sundhed som en af de helt afgørende dagsordener i samfundet, og vi ønsker at tage ansvar – både som dagligvarekæde og som en fast del af danskernes hverdag. Vi er glade for at danskerne spiser flere bælgfrugter, det mærker vi også hos os. Men der er stadig et stykke vej til de 100 gram, og derfor er Bælgfrugtspartnerskabets arbejde stadig enormt vigtigt. Vi er glade for at støtte op og finansiere partnerskabets første år,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl.

En  befolkningsundersøgelse fra Bælgfrugtspartnerskabet viser, at lidt over halvdelen af danskerne, heriblandt 64 % af børnefamilierne, ønsker at spise flere bælgfrugter. Sundhed, klima og økonomi er blandt de vigtigste motivationsfaktorer. Alligevel peger undersøgelsen også på væsentlige udfordringer – her er det især mangel på inspiration fra butikker og spisesteder, som går igen. Samtidig kender 33 % ingen eller få retter med bælgfrugter.

“Nu handler det om at vise danskerne, hvor mange lækre retter du kan lave med bælgfrugter og at gøre det endnu lettere at vælge bælgfrugterne til, når vi står i supermarkedet eller planlægger aftensmaden. Og vi er mange, der arbejder sammen om at skubbe udviklingen fremad,” siger Marie-Louise Boisen Lendal.

Fakta: Resultater og tendenser fra Bælgfrugtspartnerskabet befolkningsundersøgelse

  • Hvem spiser bælgfrugter? De unge danskere fører an: 49 % af de 16-25-årige fortæller, at de spiser bælgfrugter ugentligt, mens det kun gælder 32 % af danskere over 65 år.
  • Hvorfor vil danskerne spise flere? Sundhed (88 %), mæthed (65 %) og klimafordele (58 %) topper listen.
  • Hvor halter det? Kun 14 % mener, at dagligvarebutikker inspirerer dem til at spise flere bælgfrugter, og kun 16 % føler sig inspireret af restauranter og caféer.
  • Find undersøgelsen her
  • Læs mere om Bælgfrugtspartnerskabet

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

DrikkevarerFoodserviceØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Siden den 1. maj har VELOUR budt gæster velkommen til en cocktailoplevelse i hjertet af København – og modtagelsen har været overvældende positiv. Nu har baren fået det økologiske guldmærke. Bag VELOUR står Nicolai, Jonas og Emil, som både har rødder i Michelin-køkkener og high-end cocktailbarer,

NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

Detailhandel og en grosDrikkevarerMiljø og sundhed23. 09. 2025

NOLO Collective, en af Nordens førende importører og forhandlere af alkoholfrie drikkevarer, udvider sin portefølje med endnu en innovativ aktør på markedet i form af Lillow. Dermed styrker NOLO Collective deres position som en af de førende aktører på det nordiske marked for mindful

Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

Danskerne har fået smag for linser, bønner og ærter. Faktisk spiser de mest flittige forbrugere i dag omkring 10 gram bælgfrugter om dagen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, som DR har fået indblik i. Sidst de lavede samme undersøgelse for otte år siden spiste

Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 09. 2025

På halvandet år har over 30 kantiner opnået en certificering med Svanemærket, og der er nu i alt mere end 80 svanemærkede kantiner, hospitalskøkkener og andre spisesteder rundt om i landet.  Interessen for at styrke miljø- og klimaindsatsen inden for kantiner og andre storkøkkener er fortsat

Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

Forskning og uddannelseFødevareproduktionTop23. 09. 2025

Orkla Danmark er gået med i et partnerskab, der skal udvikle fremtidens proteinrige fødevarer baseret på CO₂ – en teknologi, som potentielt kan brødføde mere end en milliard mennesker. Arbejdet foregår i et konsortium, der finansieres af Gates Foundation og Novo Nordisk Fonden. Også stjernekokken

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

    23.09.2025

  • NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

    23.09.2025

  • Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

    23.09.2025

  • Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

    23.09.2025

  • Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

    23.09.2025

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik