Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en stor profil i branchen modtog prisen som årets gastronomiske personlighed.

I en tid, hvor det generelt er svært at drive medievirksomheder, buldrer det østrigske mad- og livsstilsforlag Falstaff derudad med flere nye udgivelser i 2025 og 2026. I sidste uge kom turen til Danmark, hvor forlaget netop har præsenteret sin første udgivelse af det nye magasin dedikeret til Norden og Baltikum.
Det skete ved en stort anlagt event på Copenhagen Distillery, hvor de 350 fremmødte gæster kunne smage på myre-martinier fra Alchemist og delikate serveringer fra førende toprestauranter såsom Kadeau og Søllerød Kro. Falstaffs stifter og ejer, Wolfgang Rosam, er begejstret for, at Falstaff nu har styrket sin tilstedeværelse i Norden, og at lanceringen fandt sted i København.
”København og Danmark er et foregangsland i Norden med en gastronomisk scene, som bliver ved med at imponere os gang på gang. Vi har haft mange rejser til Danmark i forbindelse med forberedelserne til dette magasin, og hver gang må vi tage hatten af for det niveau, I lægger for dagen,” siger indehaveren af mediet, der de seneste år er vækstet med minimum 10 procent om året.
Guider til landets bedste barer
I sit nye magasin vil Falstaff bringe beretninger fra Nordens og Baltikums mest spektakulære spisedestinationer, portrætter med branchens toneangivende profiler og guide til konkrete restauranter og vine. Falstaff stopper dog ikke dér. Samtidig med det nye magasin udgiver forlaget også en ny barguide til Danmark, Norge, Sverige og Finland.
”Den danske barscene er virkelig dynamisk og lever op til de høje standarder, som restauranterne har sat, og derfor er vi glade for, at vi med denne guide kan sætte større fokus på Danmarks og Nordens bedste barer,” fortæller redaktør Tove Oskarsson Henckel.
Lars Seier Christensen modtager særlig pris
I forbindelse med lanceringen af guiden uddelte Falstaff også en række særpriser. Den særligt prestigefulde titel ”Restaurant Personality of the Year” tilfaldt Lars Seier Christensen for hans store bidrag til den gastronomiske scene.
”Man kan roligt kalde Lars Seier Christensen for en visionær personlighed. Med sit ejerskab af Geranium, Alchemist, Dan Turèll og senest jazz-stedet Epicurus spiller han en enorm rolle i den konstante udvikling af den danske mad- og drikkescene, som har fundet sted de seneste år og fortsat udvikler sig konstant,” forklarer Tove Oskarssen Henckel om prisen til Lars Seier Christensen, som selvfølgelig var glad for at modtage prisen.
Modtagere selv ar også glad:
”Jeg er først og fremmest interesseret i at investere i exceptionelle projekter, der enten stræber efter det sublime eller som – i et eller to tilfælde – har en særlig følelsesmæssig værdi for mig. Det er vigtigt for mig at bidrage med nye facetter til København, således at byen fortsætter med at være levende og spændende for danskere såvel som udenlandske gæster. Gourmetmad, barer, musik og det at nyde livet er noget af det, København drives frem af, og jeg er glad for at spille en lille rolle i at udvikle byen – nu såvel som i fremtiden,” siger Lars Seier Christensen.
Blandt de andre prismodtage er Victory på 25Hours Hotel Copenhagen (bedste hotelbar) og Ruby (bedste amerikanske bar).
- Om Falstaff
Falstaff er Europas førende kulinariske livsstilsbrand med mere end 3 millioner læsere og brugere. Ud over de tysksprogede magasiner udgiver Falstaff allerede italienske og slovakiske udgaver — og nu også en engelsksproget udgave til Norden. I 2026 følger lokale udgaver i Portugal, Spanien og Polen. Med tilstedeværelse i 12 lande er Falstaff på vej til at blive Europas største gourmetfællesskab.
Falstaff har omkring 180 medarbejdere, en årlig omsætning på cirka 45 millioner euro og arbejder målrettet mod at fordoble sin omsætning over de næste fem år. Ud over vin og gastronomi udvider Falstaff løbende inden for design, livsstil, rejser og kultur — altid med et stærkt fokus på at opbygge fællesskaber i hver kategori og skabe digital involvering.
Om Wolfgang M. Rosam, udgiver og ejer
Wolfgang M. Rosam, født 4. marts 1957 i Spittal an der Drau, Østrig, er udgiver og hovedaktionær i Falstaff Publishing Group. Han er en erfaren kommunikationsekspert og har tidligere arbejdet med PR og brandrådgivning, før han dedikerede sig fuldt ud til at udvikle Falstaff til et af Europas mest indflydelsesrige gourmetmedier.
Guidet af overbevisningen om, at “det hele handler om fællesskab”, ser Rosam fællesskabsopbygning, digital innovation og international ekspansion som de vigtigste drivkræfter bag Falstaffs fortsatte tocifrede vækst.

