Manuelt papirkaos er fortid i konditoriet Kageriget i Holsted, hvor der er etableret nye, digitale arbejdsgange med hjælp fra EU-projektet Compress. Det har givet overskud til en mere effektiv produktion og kundehåndtering, og omsætningen er steget med 50 pct.

På hovedgaden i Holsted i Sønderjylland ligger et godt eksempel på, at små virksomheder kan skabe vækst ved at sætte strøm til forretningen. Hos konditoriet Kageriget, der leverer individuelt designede bryllups- og festkager til hele landet, har indehaver Anita Nielsen fået hjælp fra EU-projektet Compress til at bygge nye, digitale arbejdsgange.
Anita og hendes medarbejdere gik i gang i slutningen af 2021, og allerede i 2022 har effekten indfundet sig: Kagerigets toenhalv fuldtidsstillinger i produktionen kan i dag levere en omsætning, der ligger 50 pct. højere end i 2021, da der var fire fuldtidsansatte i produktionen. Og Anita Nielsen har som ejer fået muligheden for at trække sig ud af produktionen og i stedet fokusere på administration, markedsføring og salg.
En stor del af forklaringen er digital: Alle opskrifter, ordrer og kunder er nu digitaliserede. Systemet beregner fx ingredienser til opskrifterne, hvilket tidligere blev gjort manuelt. Og med kunder og ordrer digitaliseret er det slut med at løbe rundt og lede efter opskrifter og tegninger af kager.
”Den digitaliserede produktion gør, at vi arbejder langt mere effektivt og kan tage flere ordrer ind. Vi valgte også at lukke caféen og opfordrede i stedet vores kunder til at bestille online i vores sortiment, som vi med hjælp fra Compress også har fået opgraderet. Det har givet færre telefonopkald og flere onlineordrer, og digitaliseringen har gjort det lettere at håndtere de mange kunder, der kommer efter kager, mere effektivt,” siger Anita Nielsen.
Manuelle arbejdsgange er krævende
I bager- og konditorbranchen fylder manuelle arbejdsgange og opskrifter på papir stadig meget, og sådan var det også for et par år siden hos Kageriget.
”Vi havde alt nedskrevet i hånden – ordrer, kunder, opskrifter, tegning af kagen. Mistede vi tegningen, var vi på den,” fortæller Mette Markmann-Eriksen, som blev udlært i Kageriget og i 2021 blev ansat som chefkonditor i Anita Nielsens virksomhed.
Tidligere brugte Mette Markmann-Eriksen og kollegerne ofte to-tre timer hver lørdag på at sortere næste uges bestillinger efter smag og pynt:
”Vi skrev det ned på papir, og forsvandt det, var det forfra. Nu tager det 10 sekunder at lave en bestillingsliste.”
Chefkonditor Mette Markmann-Eriksen, som er udlært hos Kageriget, tog i sin elevtid – under COVID-19 – det første digitale skridt, da hun på eget initiativ begyndte at skrive konditoriets opskrifter ind i Excel. Det var dog først, da konsulent Niels Otten fra EU-projektet Compress i slutningen af 2021 trådte ind ad døren, at digitaliseringen blev sat i system og begyndte at slå igennem.
Med rådgivning fra Compress-konsulenten fik Mette Markmann-Eriksen samlet alle digitale informationer i en samlet database. Der blev samtidig opstillet computere og skærme flere steder i produktionen, hvorfra man kan beregne og læse opskrifter og ordrer.