Corona har været den altoverskyggende begivenhed i 2020 og har afført en række tendenser blandt forbrugerne. Vi giver dig hermed syv tendenser, der beskriver 2020.
Med udgangspunkt i Coop analyse, har vi fundet syv forbruger tendenser, som vi kommer til at huske 2020 for.
- Mundbind og toiletpapir
Det bliver næppe mere 2020 end mundbind og toiletpapir. Coop fortæller, at de trods statsministerens udtalelse om, at “der er fødevarer nok”, og at vi skulle undgå at hamstre toiletpapir, steg salget af toiletpapir i marts måned med hele 54 procent.
Mundbindet kom først på tale i den sidste halvdel af året, men de formåede ikke desto mindre, at lange 30 millioner mundbind over diskene i årets sidste måneder.
2. Hjemmebagning
Mens gæret forsvandt fra hylderne d. 12. marts, var hylderne igen fyldt op dagen efter. Men gæret ser ikke ud til, at have været blevet for gammelt hjemme i skabene, for vi har bagt som aldrig før derhjemme. I marts solgte Coop dobbelt så meget mel som forventet og det samlede salg over hele året ligger i index 121 i forhold til 2019. Sukkersalget steg samtidig med 11 procent.
3. Rengøring
Vi lærte hurtigt at vaske hænder, spritte af og rengøre overfladerne. I marts lå salget af rengøringsmidler 27 procent over det forventede salg. Det samlede salg over hele året lå ni procent over 2019.
4. Kreativt legetøj
Hjemmeskoling, nedlukningen af restaurationerne og begrænsede muligheder for at holde ferie betød, at der er blevet lagt puslespil og leget med perler som aldrig før. Coop har solgt hele 52 procent mere kreativt legetøj såsom tudser, malebøger, puslespil, perler og lignende i 2020, i forhold til året før.
5. Vegetarprodukter
Salget af vegetarprodukter har gennem længere tid været støt stigende og det er uvist, hvor stor påvirkning Corona har haft på salget, men faktum er, at der er blevet solgt 20 procent flere vegetarprodukter i forhold til 2019. Vegetarprodukter dækker over plantebaserede produkter såsom havremælk og plantefars.
6. Alkoholfri øl og laktosefri mælk
Fri for bølgen følger vegetarprodukterne og vinder markedsandele med forrygende fart. Forbruget af alkoholfri- og lav-alkohol øl lå i 2020 37 procent højere end i 2019 og salget af laktosefri mælk steg med knap 20 procent.
7. Rosévin
Man kan ikke lave en tendensliste uden rosévin. Til trods for en noget blandet sommer satte salget af rosévin igen, igen rekord med hele 23 procent flere solgte flasker i forhold til året før. Danskerne elsker simpelthen rosé.