• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMesser og konferencerØkologi og bæredygtighed12. 11. 2019 | Peter Friis

De nyeste økologiske innovationer er i fokus

AktueltMesser og konferencerØkologi og bæredygtighed12. 11. 2019 By Peter Friis

Så godt som alle former for økologiske og naturlige fødevarer er repræsenteret på messen i Malmø 13. og 14. november.

Onsdag slår messecentret i Malmø dørene op til Nordic Organic Food Fair, der som tidligere år giver et godt indblik i hvilke økologiske produkter, de skandinaviske forbrugere kan se frem tid de kommende år.

Nordic Organic Food Fair vender tilbage til MalmöMässan den 13. og 14. november med præsentationer af mange hundrede certificerede økologiske produkter fra hele verden. De nordiske forbrugere er storaftagere af økologi. Alene i Sverige voksede markedet for økologiske fødevarer med over 1 milliard svenske kroner til 28,8 milliarder sidste år. I Danmark viser undersøgelser, at det økologiske salg i detailhandlen steg med 14 procent i 2018, og at mere end halvdelen af danskerne køber økologisk mad hver eneste uge.
Resultaterne sætter sit præg på Nordic Organic Food Fair , der afholdes sideløbende med Eco Life Scandinavia. Messen samler tusindvis af indkøbere fra blandt andet detailhandlen, foodservice og offentlige køkkener, der leder efter den næste bølge af økologisk bagværk, køle-/frostvarer, konfekture, snacks, te, kaffe, købmandsvarer, delikatesser og specialfødevarer.
– Det er meget inspirerende at besøge Nordic Organic Food Fair. Jeg vidste jo godt, at der var mange forskellige økologiske og certificerede produkter derude, men efter at have besøgt messen, må jeg erkende, at udbuddet overstiger, hvad jeg havde forestillet mig. Det understreger, at det er muligt at bidrage til en bedre planet og samtidig lave en god forretning, siger Cecilia Hornö Eriksen, der er kvalitetsudvikler ved Coop i Sverige.

Skandinaviens lokale innovation
Den skærpede interesse for at “købe lokale varer” i bæredygtighedens navn, gælder ikke mindst inden for de økologiske produkter. Arrangørerne af messen i Malmø vil gerne gøre det lettere for de besøgende, der leder efter nye brands fra de nære markeder, og har derfor flere fælles pavilloner fra både Finland, Sverige og Denmark med talrige tilbud fra de nordiske producenter.
– Nordic Organic Food Fair er én af de begivenheder, som vi ikke må gå glip af, fortæller Organic Denmarks internationale markedsdirektør Pernille Bundgård.
Hun tilføjer, at Organic Denmark-pavillonen på årets messe i Malmø vil byde på et udvalg af økologiske produkter såsom friske, kolde juice, veganske “kødlignende” produkter, økologisk babymad og meget mere. Danmark har det højeste niveau af madsikkerhedsreguleringer i Europa, og det unikke statscertificerede Ø-mærke har været meget vigtigt for den udbredte succes af økologiske danske fødevarer.
– Denne statskontrollerede certificering garanterer, at danske produkter er sikre, innovative og af de højeste økologiske standarder – fra gård til gaffel – sammenlignet med resten af verden, fastslår Pernille Bundgaard.

Økologi fra hele verden
Der er dog meget andet end lokale udstillere på messen i Malmø. Indkøberne kan også få en smagsprøve på, hvad verden har at byde på ved at besøge messens udvalg af regionale og internationale pavilloner, der omfatter brands fra blandt andet Grækenland, Spanien, Østrig, Sydkorea, Italien, Estland, Portugal, Letland og Polen.
Udover de mange internationale firmaer, der vender tilbage til messen i 2019, er der mange nye økologiske leverandører at finde på Nordic Organic Food Fair. En komplet udstillerliste og flere oplysninger om messen kan findes på http://www.nordicorganicexpo.com.

Fremtiden for økologi debatteres
På det såkaldte Organic Theatre præsenteres talrige økologiske innovationer og scenen giver også en unik mulighed for at høre forudsigelser og virksomhedsstrategier og få gode råd fra nogle af de største navne inden for den økologiske branche.
Blandt de emner, der vil blive debatteret, kan nævnes global bæredygtig udvikling, madspild, økologiske politikker, emballage, dyrevelfærd, forbrugermønstre, fødevareoprindelse og tilberedning samt grønne høstmetoder.
Blandt de mange talere kan nævnes Tomi Sirén fra Arla Finland, Johannes Cullberg fra Paradiset, Iveta Kovicova fra Ecovia Intelligence, Jim Manson fra Natural Products Global, Mie Nordly fra Dansk Vegetar Forening og Daniel Tadic fra Holland & Barret.
Natural Products Globals redaktør Jim Manson har deltaget på Nordic Organic Food Fair siden starten og fremhæver messen som et meget engageret og velinformeret miljø:
– Skandinavien har et meget markant økologisk udbud, og messen i Malmø giver en unik mulighed for at møde de folk, der står bag de mange produkterne og varemærker.

Gratis tilmelding på nettet
Nordic Organic Food Fair og Eco Life Scandinavia afholdes onsdag den 13 og torsdag den 14. november. Der er gratis adgang for branchefolk ved tilmelding via http://www.ecolifeshow.com eller http://www.nordicorganicfoodfair.com med koden PR123.

Skrevet i: Aktuelt, Messer og konferencer, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik