• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

KonfektureTop08. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

De laver chokolade som andre laver vin

KonfektureTop08. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Med enkeltsortschokolade ændrer Xoco Gourmet den måde, vi anskuer chokoladen. Chokolade skal i større grad være et hedonistisk nydelsesmiddel i samme stil som god vin, lyder budskabet fra den danske chokoladeproducent.

Ifølge Xoco Gourmet opnår man den bedste chokolade, når man fokuserer på den enkelte sort. Mayan Red er en fyldig og intens enkeltsortschokolade.

Chokolade laves af kakao, og kakao er en frugt. Sådan indleder Thomas Heilmann, der er projektleder hos Xoco Gourmet, en snak om den danske chokoladevirksomheds tilgang til chokolade, der ikke bare skal smage godt, men også efterlade en god smag i munden.

– Enhver frugtkategori har forskellige sorter, som vi kender det fra æblerne. Romerne udvalgte sorter for mere end 2000 år siden og podede træerne blandt dem, de mente, der smagte bedst, for at fremavle de bedste smage, og på den måde har menneskeheden udviklet på de smage, som vi bedst kan lide, siger Thomas Heilman, der sammenligner kakaofrugten og den chokolade, man producerer af den, med vin. Forbrugerne vælger vin ud fra druen, for en pinot noir og en syrah smager vidt forskelligt, og først derefter giver det mening at tale om terroir.

– Ved chokolade skeles der slet ikke til sorten. Det eneste vi ved er, hvor den kommer fra og procentsatsen. I forhold til vin svarer det til, at man bare køber en vin fra Frankrig på 14 procent uden at vide, hvilken drue der er tale om, siger han.

Men man kan sagtens lave enkeltsortschokolade. Det er samme proces som ved for eksempel kaffe.

– Udfordringen er, at der ikke rigtigt er lavet enkeltsortschokolade tidligere, så der har været et stort arbejde i det (at etablere og udbrede kategorien, red.), og vi er nu de eneste, som kan tilbyde chokolade lavet på enkelte sorter.

Ristningen essentiel for et godt produkt

Xoco Gourmet blev etableret for 15 år siden med idéen om at skabe enkeltsortschokolade, da stifter Frank Homann undrede sig over, at ingen havde satset på den idé. For at kunne lave en ikke bare god, men fremragende enkeltsortschokolade, måtte der produceres bedre kakaobønner, og der lagde Xoco kræfterne i de tidlige år. De ville producere kvalitetsbønner og sælge dem videre til de store chokoladefirmaer, men det viste sig at være en udfordring.

– Chokoladeindustrien rister deres bønner ved en høj temperatur, upåagtet hvilket kakaoinput de får. Det samme gjorde de ved vores bønner, og de opnåede derved ikke den kvalitet chokolade, som vi mente, man kunne få ud af vores sort. De rister som minimum ved 130 eller 140 grader, siger Thomas Heilmann.

Derfor sadlede Xoco om og begyndte at producere deres egen chokolade. Deres ristning starter ved 110 grader og bevæger sig stille og roligt op til 118 grader. I sammenligning en meget lys ristning.

Ristningsprocessen af bønner kan sammenlignes med den fra kaffens verden. Rister man ved høje temperaturer, karamelliserer den naturlige sukker i bønnerne og giver noget sødme, men det mindsker også syre og frugtighed, og kaffen fremstår mere bitter. Ved en lys ristning opnår man højere kompleksitet, og du kan bedre smage kaffens egenskaber, syre og frugt. Det samme gør sig altså gældende i kakao og chokolade.

Tæt samarbejde med farmerne

Som et led i at skabe en chokolade, der ikke bare smager godt, men også efterlader en vedvarende god smag i munden, har Xoco bygget virksomheden op over en socialøkonomisk bæredygtig tilgang til produktionen af råvarer. I Nicaragua har de etableret et researchcenter, hvor de arbejder med moderne kakaofarming. De anvender moderne landbrugsteknik, med træer sat i lige linjer, så der er plads til traktorer og moderne vandingsteknikker. Det gør høsten nemmere og mindre farlig, fordi træerne tilskæres for at holdes lave, hvilket øger frugtproduktionen. Den viden og teknologi udbreder de til uafhængige farmere og partnere i Honduras og Guatemala, som de skriver lange kontrakter med. Xoco leverer podede træer, yder teknisk assistance, der månedligt besøger de enkelte partnere, og så sørger de for at købe hele deres produktion – uanset hvor meget de producerer. Selv i perioder med orkaner og corona har Xoco trofast besøgt og opkøbt bønnerne, fortæller Thomas Heilmann.

Artiklen forsætter efter billedet

Søren Scheel fra Fiskebaren har tryllet med Mayan Red.

Det giver farmerne en sikkerhed og en vished om, at uanset hvor meget de producerer, bliver det hele købt og til den aftalte pris. En pris, der ifølge Thomas Heilmann er over markedspris og endda over prisen for Fairtrade. Det gør de for at tilskynde farmerne til at dedikere sig til kakaoproduktionen og specialisere sig i faget, og derved i sidste ende hjælpe dem til at løfte levestandarden for farmerne.

Ikke en billig chokolade

Med den indsats Xoco lægger i bønnerne og det samarbejde, der er etableret med farmerne, er resultatet bedre og mere værdifulde råvarer og derved en differentieret chokolade med meget mere smag, som skiller sig ud fra alt andet på markedet. Dertil hører også en fuld sporbarhed fra træet plantes, til chokoladen sælges, og det er der, sammen med den gode smag, bestemt et marked for, lyder det fra Thomas Heilmann.

– I foodservice handler alt om mest mulig smag, og der er mange, der hungrer efter bedre produkter med bedre smag. Med Xoco går vi ud til de restauranter, bagerier, ismagere og chocolatiers, hvor de for alvor går op i råvarerne, og vi er blevet taget godt imod. Det er tydeligt, når de smager vores produkter, at der er et behov i markedet for chokolade som vores.

Det handler om sorter, ikke origin

Grundet Xoco Gourmets podning af træer er det, uanset hvilken farmer de henter kakaobønnerne fra, fra samme sort, og sammenligningen med vin er passende. Fra chokolade uden egentlig oprindelse til sortspecifik chokolade er som fra fransk bordvin til pinot noir. Men med deres transparente sporbarhed kan man via en QR-kode på emballagen spore den pågældende chokolade helt ned til de specifikke farmere, der har leveret det enkelte batch. Xoco holder øje med alle forhold og kan se, hvordan vejret har været, hvem der har hentet bønnerne hos farmeren, hvor lang tid har bønnerne fermenteret, pH-værdi undervejs i fermentering, tørring, ristning og så videre. Konklusionen? Det hele handler om sorten. Sporbarheden er ifølge Thomas Heilmann et solidt salgsargument, som også aftagerne kan bruge i deres videreformidling til gæsten i restauranten eller når chocolatieren har lavet eksklusive pralinere. Men vigtigst er smagen, konkluderer han, for når først kunderne har smagt chokoladen, er der ingen vej tilbage:

– Vores største udfordring er vel at få sat mødet op med eksempelvis kokken, for når de først har smagt produktet, er der reelt ingen grund til at sige mere. Der bliver solgt meget chokolade på marketing og historiefortællinger, men i sidste ende køber du et produkt, som er chokoladen. Chokolade er vores kerneprodukt, og det er det, vi fokuserer på, og den sælger sig selv, så snart kokkene smager den.

Skrevet i: Konfekture, Top

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik