Europa-Parlamentet har onsdag godkendt en handelsaftale med Japan. Det er den største handelsaftale, som EU til dato har indgået. Den blev vedtaget med stemmerne 474 for og 156 imod i parlamentet. Japans parlament har for nylig ratificeret aftalen, og da den ikke skal godkendes i hvert EU-medlemsland, baner onsdagens afstemning i Strasbourg vejen for, at aftalen kan træde i kraft 1. februar 2019.
Japan er verdens tredjestørste økonomi. Aftalen vil ifølge Dansk Industri, hvis den implementeres helt, kunne øge dansk eksport til Japan med op til 11 milliarder kroner. I 2017 var dansk eksport af varer og tjenester til Japan på 22 milliarder kroner.
Er klar til øget eksport
Hos Danish Crown har man allerede taget forskud på handelsaftalen, ved at åbne en ny produktion med 100 medarbejdere i Blans nær Sønderborg, skriver Ritzau.
– Aftalen er meget glædelig. Den giver os flere positive elementer. Først og fremmest giver den helt konkret mulighed for at sælge flere varer til det japanske marked, siger underdirektør hos Danish Crown Søren Tinggaard.
Til spørgsmålet om hvorfor man turde tage forskud på aftalen før den var godkendt og ratificeret, svarer Søren Tinggaard, at det gjorde man heller ikke:
– Det er en dialog med kunderne, og kunderne forventer også, at det kommer til at gå den rigtige vej. Så vi bevæger os ikke ud på dybt vand.
EU er i førertrøjen
Den danske slagterivirksomhed er i konkurrence med amerikanske virksomheder på det japanske marked. Da EU ser ud til at komme før USA med en handelsaftale med Japan, får danske virksomheder en fordel. Aktuelt er salget til Japan pålagt told- og prisrestriktioner. Nogle af disse bliver trappet ned over en periode.
Dansk Industri har regnet på effekten af aftalen og med baggrund i beregninger fra blandt andet London School of Economics, EU-Kommissionen og handelsaftalen med Sydkorea vurderer DI, at dansk eksport kan øges med 30-50 procent, når aftalen er fuldt implementeret.
– Det er et vanskeligt marked med mange handelsbarrierer, men det er et marked, hvor Danmark er et af de lande i Europa, der klarer sig bedst, siger underdirektør Peter Thagesen hos DI i følge Ritzau.
Med udsigt til færre og lavere handelsmure forventer DI en “markant stigning” i eksporten fra danske virksomheder. Aftalen er særlig interessant for virksomheder, der handler med fødevarer, medicinske produkter og grøn teknologi.
– Japanerne kan også lide det rene design med et minimalistisk snit. Derfor har vi også set, at Fritz Hansen og deres designmøbler er i meget høj kurs i Japan, siger Peter Thagesen ifølge Ritzau.