• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerMarkedsføring25. 03. 2020 | Peter Friis

Dansker står bag årets bedste øl i England

AktueltDrikkevarerMarkedsføring25. 03. 2020 By Peter Friis

Heel Stone er kåret som bedste flaskeøl i sin kategori i Storbritannien.

Stig Anker Andersen har på Stonehenge Ales frembragt den bedste bitterøl blandt 750 britiske bryggerier.

Briterne elsker øl, og på den nationale ølfestival SIBA i Liverpool har dommerne i marts kåret Heel Stone som den bedste bitterøl fra de 750 små og større bryggerier, der er med i SIBA. Bag Heel Stone står Stig Anker Andersen, som stammer fra Holbæk, men de sidste 27 år har boet og drevet bryggeri i Sydengland sammen med hustruen Anna Marie.
– Vi plejer at sige, at vi ligger et stenkast fra Stonehenge, fortæller Stig Anker Andersen i telefonen fra byen Netheravon, få minutters kørsel fra det verdensberømte monument, der lægger navn til hans bryggeri, Stonehenge Ales.

En stor anerkendelse
Prisen er en stor anerkendelse fra eksperter i branchen. Heel Stone, opkaldt efter en af stenene ved Stonehenge, er en bitterøl på 4,3%, som Stig Anker begyndte at brygge i 1998. Han tog den med til den regionale ølfestival i den sydvestengelske region, hvor Netheravon ligger. Her blev den valgt regionens bedste og dermed kvalificeret til den nationale festival i Liverpool.
– Det overgår alt, hvad vi har prøvet før med hensyn til priser. For nogle år siden vandt vi sølv med vores Danish Dynamite, men guldmedalje er altså klart den bedste pris, vi har vundet, siger en stolt Stig Anker Andersen.

Stig Anker med diplom og præmie for at have brygget årets bedste engelske bitterøl.

Medaljen har en bagside
Heel Stone er brygget på byg- og hvedemalt, hele humlekopper, bryggeriets eget kildevand og egen gær, men der er også malurt i bægeret. Prisen kommer nemlig i hus på et tidspunkt, hvor Corona har sat en prop i ølsalget fra Stonehenge Ales.
– Vi er rigtig hårdt ramt, fordi langt det meste af vores øl sælges i øltønder til pubber. Og på grund af Corona-virussen har regeringen frarådet socialt samvær, herunder pubbesøg, så i løbet af kort tid var der ikke flere åbne pubber. Det kan der være meget fornuft i, men regeringen har ikke bedt bryggerierne lukke, og derfor er der ingen kompensation i sigte, siger Stig Anker, som sendte sit mandskab hjem i sidste uge.

300.000 liter øl i 11 varianter
Foruden ham og Anna Marie er der to fuldtids og en deltidsansat på Stonehenge Ales. De brygger cirka 300.000 liter øl om året. Det sker med 11 varianter, hvoraf fem brygges året rundt.
Seks er sæsonøl, som den grønne Sign of Spring, normalt den bedste sælgende af deres sæsonøl, der skulle strømme afsted i disse måneder, men i stedet er vingeskudt af Corona.

Blev træt af dansk discountøl
Anna Marie og Stig Anker flyttede til Netheravon for snart 27 år siden. Han var på det tidspunkt direktør på bryggeriet Slotsmøllen i Kolding, men kørte træt i at lave billig øl til supermarkederne.
Han undersøgte at få sit eget, men det var før mikrobryggeriernes tid og derfor urealistisk at starte sit eget. I stedet faldt han over en annonce i et engelsk fagtidsskrift, hvor et lille bryggeri i Netheravon var annonceret til salg.
Parret tog over og kiggede, og et halvt år senere havde de købt og flyttede ind i lejligheden oven over det idyllisk beliggende bryggeri, hvor en flod løber langs grunden. Få måneder forinden havde Anna Marie født datteren Amalie. Nu, 27 år senere, er Amalie og hendes mand og datter ved at flytte ind i lejligheden, mens forældrene bor i det hus, de har fået opført på den store grund.

Sæsonøl er i høj kurs på pubberne i England, og i denne tid burde Stig Anker sælge masser af sin grønne Sign of Spring, men det har Corona sat en stopper for.

Pubber er eksistensgrundlaget
– Vi har en fin tilværelse herovre. Krisen lige nu er det værste, vi har oplevet. Ellers er det faktisk gået godt, selv om der er rekordmange bryggerier og krig på kniven. Derfor overvejer vi lige nu, om vi skal overtage en mikropub, så vi får vores eget udsalgssted, hvor folk kan sidde og snakke uden forstyrrende musik eller tv. Englænderne har jo en enestående tradition for at mødes over en øl.
Den tradition er også eksistensgrundlaget for Stonehenge Ales. Stig Anker & Co. leverer til cirka 300 pubber og også til et par af de store pubkæder, blandt andet Wetherspoon. Derfor er det også muligt at få øllet på nogle pubber i blandt andet London og Glasgow. Øl på flaske leveres til en række gårdbutikker.
– Og så leverer vi flaskeøl til besøgscentret ved Stonehenge, så jeg tillader mig at sige, at vi nok er det bryggeri i verden, der sælger til flest forskellige nationaliteter. Desværre er Stonehenge lukket i øjeblikket, så den kilde er også tørlagt.

Kildevand fra egen boring i haven bliver solgt på bl.a. besøgscentret ved Stonehenge.

Stonehenge som varemærke
Bryggeriet hed oprindeligt Bunces Brewery, men kom i 1998 til at hedde Stonehenge Ales. For 12 år siden købte de varemærket Stonehenge. Det havde tilhørt en pubgruppe. Stig Anker nåede at købe navnet, inden andre opdagede, at det var til salg. Han har registret varemærket på alle alkoholiske drikke og vand samt ”soft drinks”.
Kildevand er også blevet en del af forretningen, og det er navnlig Anna Maries fortjeneste. Hun opdagede nemlig, at de havde det skønneste kildevand på deres egen grund. For fem år siden fik parret etableret en boring og begyndte at brygge øl på det. Det var så velsmagende, at de senere også begyndte at tappe kildevand på flasker og er nu oppe på et årligt salg af 140.000 liter. Hovedsageligt til Stonehenge Visitor Center – når der ellers er åbent.

 

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik