Det danske dagligvaremarked har som det eneste i Europa oplevet et fald det seneste halve år ifølge nye tal fra YouGov.

Mens forbrugere i store dele af Europa både handler mere og bruger flere penge per indkøbstur, peger pilen nedad i Danmark. Ifølge ny data fra YouGov handler danskerne 2,2 procent sjældnere i 2024 sammenlignet med 2023, og når de endelig går i supermarkedet, bruger de 1,8 procent mindre pr. indkøbstur. Det har ledt til et samlet fald for det danske dagligvaremarked på 3,3 procent.
”Selvom faldet kan virke beskedent, er der tale om markante bevægelser i markedet. Det kan få stor betydning for, hvordan supermarkederne prioriterer deres indsats,” forklarer Charlotte Alring, der er analytiker hos YouGov.
Hver tredje husstand føler sig økonomisk presset
Udviklingen understøttes af en anden YouGov-undersøgelse, der viser, at flere danskere i dag vurderer deres økonomi som presset. Andelen af husholdninger, der betegner sig selv som økonomisk pressede, er steget med 7 procentpoint siden efteråret 2024.
”Det er et betydeligt skift, at næsten hver tredje danske husstand nu oplever økonomiske udfordringer i hverdagen. Samtidig er andelen af husstande, der føler sig økonomisk komfortable, faldet en smule,” fortæller Charlotte Alring og fortsætter:
”Faldet i dagligvaremarkedet tyder på, at danskernes økonomiske bekymringer allerede påvirker deres indkøbsvaner, hvor de er blevet mere prisfølsomme og opmærksomme på, hvor meget og hvad, der kommer i kurven.”
Modsat tendens i resten af Europa
Mens Danmark har oplevet et fald i dagligvaremarkedet, er markedet vokset i store dele af Europa. I lande som Polen (+8,3 %), Rumænien (+6,9 %) og Italien (+3,2 %) er udviklingen positiv, og selv på nære markeder som Tyskland (+2,6 %) og Sverige (+1,2 %) er der fremgang. Kun Holland (-1,5 %) deler Danmarks negative udvikling.
Dermed står de danske dagligvareaktører over for en særlig udfordring: At drive vækst i et marked, hvor forbrugerne både er mere økonomisk pressede og mere tilbageholdende ved kassen.
Om indsigterne
Indsigterne stammer fra YouGovs danske panel og husstandspanel. Survey-data er indsamlet blandt ca. 2.000 respondenter i marts/april 2025. Derudover bygger analyserne på løbende registreringer fra 3.000 husstande i YouGovs husstandspanel, hvor dagligvareindkøb registreres, og salget beregnes pr. måned.