• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025 | Mikkel Bækgaard

Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025 By Mikkel Bækgaard

Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030.

Foto: Freepik.com

Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 – vækst på vores måde at initiativet nu lanceres.

Ifølge Madkulturen er omkring 75 pct. af de grøntsager og 90 pct. af den frugt, vi køber i Danmark, importeret, på trods af at hele 78 pct. af danskerne foretrækker at købe dansk. Men de danske producenter er pressede. Inden for frugt og grønt generelt, er 60 pct. af producenterne forsvundet de seneste 15 år.

Det vil Dagrofa ændre på. Målet er at øge andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 procent inden 2030.

“Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt. Det handler både om kvalitet, forsyningssikkerhed og om at støtte op om den danske fødevareproduktion. Med Styrk Rødderne tager vi et klart standpunkt for lokale varer og stærkere samarbejder med danske producenter,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.

Fire fokusområder skal drive udviklingen

Initiativet rulles ud på tværs af Dagrofas fire detailkæder, Dagrofa Foodservice og til eksterne kunder gennem fire centrale indsatsområder:

  • Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter skal gøre det nemmere for kunderne at vælge danske varer.
  • Fælles front: Stærkere partnerskaber med udvalgte danske producenter gennem bedre vilkår, langsigtede aftaler og mere fleksible rammer.
  • Væksthuset: Innovation og produktudvikling i samarbejde med producenter, bl.a. nye convenience-produkter og klimarobuste sorter.
  • Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår i branchen, fair regulering fx moms på frugt og grønt og politisk fokus på lokalt producerede råvarer.
  • Bygger videre på et stærkt fundament

Styrk Rødderne tager afsæt i Dagrofas fokus på at fremme danske råvarer og vil nu styrke blandt andet koncepter som ”Danske Madskatte” i MENY, ”Danske varer til lave priser” i SPAR og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Hertil drager det på synergier og vækst ambitioner i Dagrofas nuværende strategi; Gro’27 – vækst på vores måde.

“Vi tror på, at vi sammen med vores leverandører og selvstændige købmænd kan skabe en positiv forandring, både i butikkerne og i den danske fødevarebranche som helhed. Når vi vælger dansk, styrker vi både avlerne med bedre vilkår, den lokale økonomi og den korte vej fra jord til bord”, afslutter Tomas Pietrangeli.

Styrk Rødderne lanceres i forbindelse med Den Nationale Grøntuge, hvor aktører på tværs af frugt- og grøntbranchen samarbejder om at øge danskernes forbrug af grøntsager og afholdelsen af det økologiske EU-topmøde Organic Summit i København.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Foodservice, Frugt og grønt

Seneste nyt fra redaktionen

Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025

Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030. Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 - vækst på vores måde at initiativet nu

McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ19. 08. 2025

Et nyt samarbejde mellem McDonald's i Norden og Danish Crown kommer til at skabe op mod 100 nye arbejdspladser i Vejen Kommune frem mod sommeren 2026. Danish Crown er allerede begyndt at indrette en spritny produktion i Vejen. Over 5.000 kvadratmeter skal udstyres til at producere burgerbøffer

Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed. I går

Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Madland, det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab, går nu i luften med Madland Madsystemskole. Skolen er for unge og andre nysgerrige i København og Aarhus og løfter madsystemiske emner som EUs landbrugspolitik, global retfærdighed, regenerativt hav, fællesskab og engagement og socialøkonomi.

Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

FoodservicePolitik og eksportTop19. 08. 2025

Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner; et imitativ, som flere parter hilser velkommen. De

Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

EmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Den kollektive ordning VANA offentliggjorde tidligere på sommeren priser for håndtering af emballageaffald i fjerde kvartal af 2025. Dermed har landets fødevarevirksomheder fået et betydeligt klarere billede af, hvad det kommer til at koste, når det såkaldte udvidede producentansvar indføres den 1.

Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Når Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant, bliver det med MENY som hovedsponsor. Supermarkedskæden MENY går forrest, når Europa samles i København for at sikre mere økologi i landbruget og på

Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

AktueltFoodservice14. 08. 2025

Danmarks største ladeoperatør åbner den 14. og 21. august to nye caféer ved lynladestationerne i Odense og Kolding og går i offensiven mod motorvejens madkultur. Med økologisk, lokal og frisklavet mad og kaffe til priser, alle kan være med på, går Clever nu til kamp mod tankstationerne. Tørre

Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Fødevarestyrelsen lancerede i går et nyt danmarkskort, som vil gøre det nemmere at finde vej til restauranter, hoteller, kantine og daginstitutioner, som har Det Økologisk Spisemærke. Fra i går, onsdag, er det blevet nemmere at finde vej til landets ca. 3.500 caféer, restauranter, hoteller og

Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

Frugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

En ny analyse fra andelsselskabet Gasa Nord Grønt dokumenterer nu klimaaftrykket for jordbær, gulerødder, løg og salat på producentniveau. Målet er at skabe større gennemsigtighed og at gøre det lettere for forbrugerne at vælge grønt. Frugt og grønt er ifølge Fødevarestyrelsen blandt de

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

    19.08.2025

  • McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

    19.08.2025

  • Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

    19.08.2025

  • Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

  • Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

    12.08.2025

  • Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

    12.08.2025

  • Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

    12.08.2025

  • Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

    12.08.2025

  • Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

    12.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik