Studerende fra hele verden kappes torsdag og fredag ved World Food Summit – Better Food for More People i København om at højne børns forståelse af fødevarer, natur og bæredygtighed.
I et stadigt mere globalt og urbaniseret samfund bliver afstanden mellem fødevareproduktion og forbrugere længere; ikke kun geografisk, men også mentalt.
Manglende viden om, hvor maden kommer fra, og hvordan den bliver til, påvirker vores evne til at træffe de rigtige kostvalg, hvilket i sidste ende kan påvirke både samfundet og vores egen sundhed.
For at give børn en bedre forståelse af sammenhængen mellem fødevareproduktion, måltider, sundhed og bæredygtighed konkurrerede en gruppe internationale studerende fra et bredt udvalg af forskellige studieretninger om, hvem der kan lave det bedste projekt for børn om mad.
Konkurrencen er arrangeret af Aalborg Universitet (AAU) og finder sted i forbindelse med det årlige World Food Summit – Better Food for More People, der løber af stablen i København den 30. – 31. august.
– Hvis børn ikke har nogen særlig viden om, hvor maden kommer fra, påvirker det deres spisevaner. Det kan påvirke deres sundhed, men det gør dem også ude af stand til at forholde sig etisk til emner som dyrevelfærd, bæredygtighed og fair trade, forklarer Anna Marie Fisker. Hun er projektleder på EU-programmet Learn4Health og professor ved Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet (AAU), som er tovholder på konkurrencen ved World Food Summit – Better Food for More People.
Vurderes efter to døgns arbejde
Ved konkurrencen har de studerende to døgn til at udvikle det bedste børnerettede informationsprojekt om fødevarer. Vinderprojekterne skal efterfølgende præsenteres for politikere, professorer og andre fagfolk. Ikke i form af en større skriftlig udredning, men som stop-motion-film, hvor hovedrollerne indtages af forskellige former for grøntsager.
De studerende konkurrerer om at skabe en film, der kan genskabe børn og unges forestillinger om hele det komplekse system, der ligger bag fødevarernes vej fra jord til mund og udvikle en forståelse for, at fremtidens fødevarer skal være sunde, bæredygtige og mere retfærdigt fordelt.
– Formålet med konkurrencen er at skabe et brugbart produkt, der kan gøre børn mere bevidste om fødevarer – ved at tale i et sprog, der ikke er bange for at bruge humor som katalysator, siger Tenna Doktor Olsen Tvedebrink, lektor ved Institut for Arkitektur, design og Mediateknologi, der er ansvarlig for undervisningen på forløbet
Filmene vil efterfølgende være tilgængelig på bl.a. Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside for fødevaretopmødet: http://www.bfmp.dk