De sænkede broafgifter for at køre over Storebælt hilses velkommen hos fødevarevirksomheder i Danmark. Ifølge SMV Fødevarer vil væksten hos de mindste aktører blive op til syv procent efter prislettelsen.
Den nye afgiftsaftale, der for nylig blev præsenteret af regeringen og Dansk Folkeparti, giver en 25 procents lempelse af broafgiften på Storebælt, og det kommer blandt andet fødevarevirksomheder til gode med store vækstrater. Blandt andet SMV Fødevarer, der varetager de mindste fødevareproducenters interesser, ser fornuftige perspektiver i de lavere transportomkostninger.
– Vi forventer, at de små og mellemstore fødevarevirksomheder kommer til at vækste mellem fire og syv procent i kølvandet på de sænkede broafgifter, og det er en rigtig god nyhed for vores medlemmer. Vi så dog gerne, at afgiften blev sat endnu længere ned eller helt forsvandt over en årrække, forklarer Mads Illum Hansen, der er markedschef hos SMV Fødevarer, der er en del af FødevareDanmark.
– For de af vores medlemmer, der har en stor del af deres forretninger i regioner på hver sin side af Storebælt, er det ikke ligegyldigt, til hvilken pris varerne transporteres, fortsætter han.
Skævvrider markedet
Ifølge Mads Illum Hansen og SMV Fødevarer har det været en uhensigtsmæssig konkurrencefordel for de store fødevarevirksomheder, at broafgiften er høj, fordi den type virksomheder ofte har betydeligt mere gods at fragte, og dermed bliver den økonomiske byrde mindre relativt set.
– Eksempelvis for den lille jyske frugtavler, der har kunder på Sjælland, eller den fynske kødgrossist, der skal levere kød til institutioner og sygehuse i København og omegn, har en sænkning af afgiften stor betydning. Det vil gavne både leverandørerne, men i sidste ende også kunderne, der får et bedre og billigere udvalg, fordi konkurrencen bliver mere lige. Der er lige nu stor interesse blandt forbrugerne for lokale råvarer og fødevarer, og den tendens vil blive støttet, når rammevilkårene forbedres på denne måde, siger Mads Illum Hansen.
Fordel for hele samfundet
Ud over fødevarebranchen specifikt er der også store samfundsmæssige perspektiver i afgiftsnedsættelsen. Tidligere har ingeniørvirksomheden Sweco (tidligere Grontmij) været ude med en analyse, der viser, at den annoncerede 25 procents nedsættelse vil stimulere økonomien med over 30 milliarder kroner frem til år 2049. Blandt andet fordi en del af nedsættelsen godtgøres med stigende transportlyst hos både private og erhvervslivet.
– Ud over den samfundsmæssige gevinst vil afgiftslettelsen også give en tættere geografisk sammenhæng mellem landsdelene. Det vil give de små virksomheder i yderområderne en fair økonomisk mulighed for at afsætte deres produkter i alle dele af landet, forklarer Mads Illum Hansen.