• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMiljø og sundhed11. 08. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Apps er afgørende i kampen mod madspild

AktueltMiljø og sundhed11. 08. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Ny opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at en sjettedel af befolkningen reducerer madspild ved brug af apps.

Ifølge seneste rapport fra Miljøstyrelsen (2017) smider vi årligt 715.000 ton mad ud om året. De to absolut største syndere er henholdsvis forbrugerne, der står for 36 procent og detailhandlen, der står for 23 procent. Ifølge Miljøstyrelsen, smider fødevarebutikker ca. 163.000 ton mad ud om året. Den største varegruppe er frugt og grønt, efterfulgt af kød, brød og kager. (Foto: Too Good To Go)

Du har læst det før, både her på siden og i andre medier: det globale madspild skal halveres inden 2030. Bekæmpelse af madspild er et af de store og vigtige verdensmål fra FN, hvor både forbrugere og virksomheder har en afgørende rolle, for at nå det ambitiøse mål. Vi kan alle bidrage på forskellig vis, både som fødevareproducerende eller -handlende virksomhed, men også når vi tager hjem fra job.

Og i hjemmet, er madspildsapplikationer en vigtig del af metoden, til at mindske madspild.

Ingen offeromkostninger, kun gevinster

En ny opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at en sjettedel af befolkningen benytter apps, såsom YourLocal, MadSkalSpises, For Resten eller Too Good To Go til at mindske deres personlige madspild. At apps kan have en gavnlig effekt på miljø og forbrugeradfærd var måske svært at tro, da de første appbaserede smartdevices så dagens lys for efterhånden mange år siden, men eftersom de i dag er en integreret del af hverdagen for mange, er apps i dag en essentiel del af kampen mod madspild. Vi har spurgt landechefen for Too Good to Go og ph.d. i forbrugeradfærd, Heidi Boye om danskernes brug af madspildsapps:

– De seneste tre måneder har hver sjette dansker anvendt en app til at bekæmpe madspild. Det er virkelig mange mennesker. At madspildsapps er så populære hænger blandt andet sammen med, at de er nemme at anvende, og at der kun er gevinster ved brugen.

Når vi benytter apps, slipper vi nemlig for at give afkald på mange af livets store glæder, mener Heidi Boye.

– Det er generelt svært at ændre adfærd i det daglige – især hvis der er store offeromkostninger forbundet med ændringerne. Hvis man for eksempel skal give afkald på de lange, varme bade i vintertiden for at spare på vand og energi eller den årlige rejse til Thailand. Men når det kommer til bekæmpelse af madspild, er der ingen offeromkostninger. Tværtimod. Man gør noget godt for klimaet, fordi man redder en masse mad fra at blive til affald og dermed udlede CO2. Og så er der selvfølgelig også et stærkt økonomisk incitament, fordi varerne bliver solgt til reduceret pris. Det spiller især en rolle i et land som Danmark, hvor vi har nogle af Europas højeste fødevarepriser.

Mange motiverede danskere

Det er ifølge Danmarks Statistik især personer under 55 år, der benytter madspildsapps og af dem flest kvinder. En fjerdedel af de adspurgte enlige forældre – klart den største adspurgte familietype, efterfulgt af 17 % par med børn – har benyttet sig af madspildsapps, hvilket kan være en direkte indikation af, at der oftest er monetære besparelser at hente ved at benytte madspildsapps. Det er desuden i hovedstadsområdet, at flest benytter madspildsapps hvor hver femte har brugt et af de populære apps, mens regionerne Sjælland og Nordjylland halter noget efter. Men fælles er, at danskerne generelt gerne vil gøre mere i kampen mod madspild.
– Vi ved fra vores egne analyser, at 88% af danskerne gerne vil gøre mere for at bekæmpe madspild. Vi må derfor konkludere, at selvom rigtigt mange allerede bruger madspildsapps, så er der stadig et kæmpe potentiale blandt dem, som er motiverede, men som bare ikke er kommet igang endnu, eller som mangler viden og redskaber. Det kræver en kæmpe indsats af både forbrugere, forhandlere og producenter, hvis vi for alvor skal have bugt med de 700.000 ton mad, der hvert år ryger i de danske skraldespande. Og derfor har vi stadig et omfattende oplysningsarbejde forude, siger Heidi Boye.

 

Skrevet i: Aktuelt, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik