Pizza-toppings er og har altid været et emne, der har skabt store diskussioner ved middagsbordet. Omdrejningspunktet har længe været den velkendte ananas, der som topping har skabt både had og kærlighed blandt pizzaelskere. En ny undersøgelse fra YouGov og Ooni af danskernes had-kærligheds-forhold til pizza- toppings viser, at den store frugt må se sig slået i kategorien ”synes mindst om”. Ananas som pizza-topping må vige pladsen for ansjoser, som dobbelt så mange rynker på næsen af.

I en YouGov-undersøgelse foretaget i sommeren 2022 for Ooni, , der producerer transportable pizza-ovne, blandt 1010 personer i Danmark, har én ud af fem adspurgte svaret, at de ikke er vilde med ananas på pizza. Men en større foragt vises der for ansjoser, som er mere end dobbelt så foragtet på pizzaen, og Hawaiipizzaen øjner dermed sin overlevelse.
Om diskussionen omkring pizza toppings ved middagsbordet efterhånden får fokus på ansjoser i stedet for ananas, må stå i det uvisse, men der er større sandsynlighed for at blive upopulær ved at pryde pizzaen med ansjoser fremfor ananas. Der kan være drøje hug i vente til pizzabageren, der vælger at tilberede en klassisk ansjospizza i pizzaovnen derhjemme.
Derimod ser det lyst ud for Hawaiian Pizza Day – den 20. august.
Forskellige præferencer i Norden
Særligt to kød-toppings forener danskerne – nemlig pepperoni og parmaskinke.
Modsat har man i Finland en forkærlighed til kogt skinke, mens man i Sverige har en forkærlighed for kebab. Men fælles for alle adspurgte i Norden er, at de elsker frisk mozzarella.
Den særlige svenske pizza med Banan & Karry er ikke et hit i hverken Danmark eller Finland. Næsten hver anden adspurgte i undersøgelsen i Danmark og Finland har ”banan & karry” blandt de øverste på listen over toppings, de mindst bryder sig om.
Making Pizza Around the Clock
-For Ooni er det vigtigt at have et indblik i, hvilke pizza-toppings vores kunder foretrækker. Vi vil gerne udvide vores kulinariske horisont, og give Ooni-kunder – og alle andre som laver pizza – inspiration til nye opskrifter, som både er sjove og lækre, men også er relevante lokalt. Resultaterne fra undersøgelsen hjælper os med at lave nye opskrifter, der testes af vores team of pizzakokke i testkøkkenet på Ooni´s hovedkontor, fortæller Arthur Bovino, Ooni Head of Pizza content.
-Pizzaen er allerede en ikonisk ret, og vanens magt er stor. Men i takt med udbredelsen af pizzaovne til hjemmebrug, har der været et naturligt fokus på kreativitet og at udfordre de klassiske toppings – om end ofte uden ansjoser. Vi lever, ånder og drømmer om pizza – morgen, middag og aften, og eksperimenterer med toppings, dej og sauce. Lige meget om det er til morgenmad, frokost, middag eller dessert, så er vores fokus på at inspirere folk til at lave gode pizzaer til alle typer måltider året rundt. Vi kalder det ”Making Pizza Around the Clock, og vil altid være en del af Ooni´s DNA, forklarer Arthur Bovino.

Da ægteparret Kristian Tapaninaho og Darina Garland i 2012 grundlagde Ooni, revolutionerede de udendørs køkkenet. En ny virkelighed blev skabt, da de lancerede verdens første transportable pizzaovn med træpiller som varmekilde. Med Ooni Pizza ovne kan man lave autentiske stenovnspizzaer på blot 60 sekunder. Ooni’s ovne er forvarmede og klar til brug på mindre end 25 minutter med en temperatur op til 500˚C. Det er den dobbelte temperatur af en normal ovn, og alt du skal bruge for at lave den fantastiske napolitanske pizza.
Ovnene fra Ooni er blevet en global sensation, og de har flere modeller i produktsortimentet sammen med en omfattende samling af must-have udstyr til pizzakokke og en tilhørende serie af støbejern til madlavning.
Siden startskuddet har Ooni vokset sig til en prisvindende familiedrevet virksomhed med base i Skotland. Ooni er stolte over deres passionerede online fællesskab af pizza-elskere fra hele verden.