• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføringRåvarer og ingredienser18. 08. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Ansjoser er det nye ananas

AktueltMarkedsføringRåvarer og ingredienser18. 08. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Pizza-toppings er og har altid været et emne, der har skabt store diskussioner ved middagsbordet. Omdrejningspunktet har længe været den velkendte ananas, der som topping har skabt både had og kærlighed blandt pizzaelskere. En ny undersøgelse fra YouGov og Ooni af danskernes had-kærligheds-forhold til pizza- toppings viser, at den store frugt må se sig slået i kategorien ”synes mindst om”. Ananas som pizza-topping må vige pladsen for ansjoser, som dobbelt så mange rynker på næsen af.

I en YouGov-undersøgelse foretaget i sommeren 2022 for Ooni, , der producerer transportable pizza-ovne, blandt 1010 personer i Danmark, har én ud af fem adspurgte svaret, at de ikke er vilde med ananas på pizza. Men en større foragt vises der for ansjoser, som er mere end dobbelt så foragtet på pizzaen, og Hawaiipizzaen øjner dermed sin overlevelse.
Om diskussionen omkring pizza toppings ved middagsbordet efterhånden får fokus på ansjoser i stedet for ananas, må stå i det uvisse, men der er større sandsynlighed for at blive upopulær ved at pryde pizzaen med ansjoser fremfor ananas. Der kan være drøje hug i vente til pizzabageren, der vælger at tilberede en klassisk ansjospizza i pizzaovnen derhjemme.
Derimod ser det lyst ud for Hawaiian Pizza Day – den 20. august.

Forskellige præferencer i Norden
Særligt to kød-toppings forener danskerne – nemlig pepperoni og parmaskinke.
Modsat har man i Finland en forkærlighed til kogt skinke, mens man i Sverige har en forkærlighed for kebab. Men fælles for alle adspurgte i Norden er, at de elsker frisk mozzarella.
Den særlige svenske pizza med Banan & Karry er ikke et hit i hverken Danmark eller Finland. Næsten hver anden adspurgte i undersøgelsen i Danmark og Finland har ”banan & karry” blandt de øverste på listen over toppings, de mindst bryder sig om.

Making Pizza Around the Clock
-For Ooni er det vigtigt at have et indblik i, hvilke pizza-toppings vores kunder foretrækker. Vi vil gerne udvide vores kulinariske horisont, og give Ooni-kunder – og alle andre som laver pizza – inspiration til nye opskrifter, som både er sjove og lækre, men også er relevante lokalt. Resultaterne fra undersøgelsen hjælper os med at lave nye opskrifter, der testes af vores team of pizzakokke i testkøkkenet på Ooni´s hovedkontor, fortæller Arthur Bovino, Ooni Head of Pizza content.
-Pizzaen er allerede en ikonisk ret, og vanens magt er stor. Men i takt med udbredelsen af pizzaovne til hjemmebrug, har der været et naturligt fokus på kreativitet og at udfordre de klassiske toppings – om end ofte uden ansjoser. Vi lever, ånder og drømmer om pizza – morgen, middag og aften, og eksperimenterer med toppings, dej og sauce. Lige meget om det er til morgenmad, frokost, middag eller dessert, så er vores fokus på at inspirere folk til at lave gode pizzaer til alle typer måltider året rundt. Vi kalder det ”Making Pizza Around the Clock, og vil altid være en del af Ooni´s DNA, forklarer Arthur Bovino.

Da ægteparret Kristian Tapaninaho og Darina Garland i 2012 grundlagde Ooni, revolutionerede de udendørs køkkenet. En ny virkelighed blev skabt, da de lancerede verdens første transportable pizzaovn med træpiller som varmekilde. Med Ooni Pizza ovne kan man lave autentiske stenovnspizzaer på blot 60 sekunder. Ooni’s ovne er forvarmede og klar til brug på mindre end 25 minutter med en temperatur op til 500˚C. Det er den dobbelte temperatur af en normal ovn, og alt du skal bruge for at lave den fantastiske napolitanske pizza.
Ovnene fra Ooni er blevet en global sensation, og de har flere modeller i produktsortimentet sammen med en omfattende samling af must-have udstyr til pizzakokke og en tilhørende serie af støbejern til madlavning.
Siden startskuddet har Ooni vokset sig til en prisvindende familiedrevet virksomhed med base i Skotland. Ooni er stolte over deres passionerede online fællesskab af pizza-elskere fra hele verden.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik