Den nynordiske madrevolution er langt fra et overstået kapitel. Som et af de seneste skud på stammen, er det store udland nu ved at få øjnene op for dansk frugtvin, hvor producenterne Cold Hand Winery og Frederiksdal Kirsebærvin netop er blevet tildelt eftertragtede wildcards til ProWein 2017 i Düsseldorf.
Af Kasper Mundt-Nielsen
Dansk vin er historisk set ikke nogen stor eksportvare, men et skifte i markedstrends og et fokus på de gode nordiske råvarer er ved at ændre på dette. Cold Hand Winery, der er specialister i æble is-vin og Frederiksdal Kirsebærvin er to, på verdensplan små spillere i vinverdenen, men de kan noget som kun de færreste kan: De kan producere frugtvin i verdensklasse – og nu har den store vinverden til marts 2017 mulighed for at smage på herlighederne, når de begge udstiller på ProWein-messen i Düsseldorf.
konkurrerende samarbejde
De to konkurrenter har et godt forhold til hinanden og har tidligere uforpligtende drøftet mulighederne for et samarbejde når det kommer til eksport. Drømmen var, at Danmark skulle have en stand på en af verdens største vinmesser, ProWein, i 2018 og forberedelserne skulle således allerede i gang nu, det er nemlig en dyr fornøjelse at udstille på messen. Midt i fondsmiddel-ansøgninger og andre overvejelser, er de to virksomheder dog blevet tildelt to ud af ti særdeles eftertragtede wildcards der dækker alle omkostningerne ved udstillingen.
-Vi er blevet indstillet af vores tyske importør, og det er simpelthen så stort, at det ikke er til at forstå, jubler Jens Skovgaard Pedersen, direktør hos Cold Hand Winery.
Same but different
De to virksomheder har fået wildcard i kategorien “Same but Different”, der er et segment på ProWein, hvor virksomheder der excellerer i alternative vinprodukter hører til. Og det er et segment der kommer mere og mere fokus på, når indkøberne skal ud og finde noget lækkert og eksklusivt til deres toprestaurationer verden over.
-Efter vi sendte de første vin ud til smagninger verden over, fandt vinbladene hurtigt interesse for vores frugtvin, og i takt med at guldmedaljerne væltede ind, blev vi også rendt på dørene af internationale restauranter og importører, og sagt på godt jysk, er det noget af et eventyr vi er i gang med, siger Jens Skovgaard Pedersen stolt.
Messen er allerede en succes
Det er svært for Jens Skovgaard Pedersen og Harald Krabbe, godsejer og direktør hos Frederiksdal Kirsebærvin at tale om deciderede succeskriterier, når de har fået sponseret turen af messearrangøren og det i sig selv er en succes, men fælles for dem begge er ønsket om at vise deres, for mange ukendte produkter frem, og skabe en større interesse for danske luksus-vinprodukter.
-Vi vil naturligvis gerne i kontakt med nye forhandlere, der tror på vores vine, og som kan markedsføre dem i deres respektive lande. Vi håber at indkøbere ser vores kirsebærvin som noget specielt og af høj kvalitet, og kan vi finde tre nye forhandlere, har ProWein været en stor succes fortæller Harald Krabbe.
For Cold Hand Winery gælder det også om at finde forhandlere og importører, og de er specielt på udkig efter en fransk importør, men de er naturligvis også åbne for andre markeder, helt konkret fortæller Jens, at målet er at øge eksporten til Tyskland fra nuværende ca 250.000 til 1.000.000 kroner.
Branding af dansk frugtvin
Både Frederiksdal Kirsebærvin og Cold Hand Winery kommer med en tilgang til vinproduktionen, hvis lige hverken ses herhjemme eller i udlandet. Vinene er mere eksklusive og som følge deraf også dyrere end man normalt ser eksempelvis æble- og kirsebær vine være, men kvaliteten er også det højere, og udlandet betragter disse vine som en del af den nynordiske madrevolution.
-Jeg håber at vi i denne branche kan hjælpe hinanden og opbygge et brand omkring dansk frugtvin, det vil være en stor hjælp for de mange danske producenter der er på vej. Væk skal mormors kedelige kirsebærvin og den billige cider, nu skal verden smage vores eksklusive frugtvine med de gode nordiske råvarer, slutter Jens Skovgaard Pedersen.