Kampagnen ”Spis Dansk Fisk” har netop kørt for andet år i træk. I den forbindelse har Fiskebranchen fået lavet en analyse, som bl.a. viser, at forbrugerne primært handler fisk hos supermarkederne og helst vil spise fisk fra danske farvande. Derfor appellerer Fiskebranchen nu til, at supermarkeder og discountbutikker sætter fokus på danske fisk, så danske fisk i sæson såsom hornfisk, kulmule, kuller og mørksej nemmere finder vej i indkøbskurven. Rema1000 er med på ideen.
De fleste danskere er klar over, at fisk er sundt og indeholder mange gode vitaminer, mineraler og fiskeolier. Alligevel kniber det med at leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger, som går på, at vi skal spise 350 g fisk om ugen.
Derfor lancerede Fiskebranchen for andet år i træk kampagnen ”Spis Dansk Fisk”, som har til formål at sætte fokus på alle de gode grunde, der er til at spise sæsonens fisk fra danske farvande. Sideløbende med kampagnen ”Spis Dansk Fisk” har Fiskebranchen søsat en større analyse, som analyseinstituttet YouGov står bag.
”Dansk fisk”-mærket er i fremgang
Ifølge analysen fra YouGov er det kun et fåtal af danskerne (10 procent), der lever op til Fødevarestyrelsens anbefaling om at spise fisk to gange om ugen.
Men på trods af at det stadig halter med at få fisken i indkøbskurven, viser de to nye analyser dog en fremgang, når det kommer til forbrugernes kendskab til mærket ”Dansk fisk”, som Fiskebranchen lancerede sidste år i maj i forbindelse med, at kampagnen første gang så dagens lys. 30 % kender til mærket ”Dansk fisk”, og hele 54 % mener, at det er positivt, at mærket findes. Mere end hver anden dansker foretrækker nemlig, at fisken skal være dansk. Dette resultat finder man hos Fiskebranchen yderst positivt:
”Jeg synes, det er rigtig positivt, at der er så mange forbrugere, der kender til Dansk fisk. Det vidner om, at beslutningen om at få Dansk fisk-mærket på fiskepakkerne har været god,” fortæller Lone Marie Eriksen, som er kampagneleder hos Fiskebranchen.
”I mange år har vi set en tendens til, at danskerne kun har kunnet købe udenlandsk fisk (norsk laks og norsk torsk), men heldigvis tyder noget på, at vores kampagne fra sidste år allerede har virket. Samtidig rammer vi også ind i en tid, hvor flere og flere bliver bevidste om de valg, som de træffer i forhold til varens oprindelse, og at man støtter op om dansk fiskeri,” forklarer Lone Marie Eriksen.
Danskerne vil have fisk fra supermarkedet
Et andet mærkbart resultat fra Fiskebranchens analyser er, at hele 71 % af forbrugerne handler fisk i supermarkedet og i discountbutikken. Desværre synes over halvdelen af de adspurgte samtidig, at udvalget er for lille, og mere end 40 % mangler inspiration til tilberedning af fisken. Over 40 % mener også, at supermarkederne har en rolle i forhold til at inspirere og minde om at spise fisk.
Det er netop en af grundene til, at Fiskebranchen nu appellerer til, at supermarkeder og detailkæder får et større udvalg af danske fisk i køledisken:
”71 % af forbrugerne køber fisk i supermarkedet og discountbutikken. Derfor er det vigtigt, at danske fisk er tilgængelige her. At kun 10 % af danskerne spiser fisk 2 gange om ugen, vidner om, at der stadig er en opgave med at fremme synligheden og udvalget af fisk i supermarkeder og discountbutikker,” fortæller Lone Marie Eriksen.
Supermarkeder sætter fokus på dansk fisk
En af de kæder, som er gået med ind i kampen for at få danskerne til at spise flere af sæsonens gode fiskearter fra danske farvande, er REMA 1000:
”Vi føler, at vi har et ansvar for at skubbe tingene i den rigtige retning. Derfor har vi bl.a. fokus på at spise mere fisk – især danske, da det er mere klimavenligt,” fortæller Jonas Garly Sørensen, som er kategorichef hos REMA 1000. Derfor har man hos REMA 1000 indført nogle helt bestemte initiativer for at sætte fokus på den danske fisk:
”Hos REMA 1000 har vi indført ”sæsonfisk”. Det vil sige, at der hver måned kommer en ny fiskeart i vores butik. Lige nu sælger vi danske hornfisk i stykker i REMA 1000. Og i hele juni er det dansk havkat, der er månedens fisk. Vi bruger også det nye Dansk fisk-mærke på vores emballager og i markedsføring, så det er nemt at se, at det er danske fisk – og dermed dansk fiskeri, man støtter.“