Kun 17 procent af unge danskere spiser havregryn dagligt. I en ny kampagne lanceret af Fuldkornspartnerskabet skal sportsstjernerne Pernille Blume og Niklas Landin nu lokke de unge tilbage til de sunde morgenmadsvaner.
Havregryn har traditionelt været fast inventar på danskernes morgenbord. Men faktisk holder særligt en bestemt gruppe af befolkningen ikke længere så godt fast i det fuldkornsrige morgenritual. Ifølge en ny YouGov-undersøgelse foretaget på vegne af Fuldkornspartnerskabet er det kun 17 procent af de 18-34 årige danskere, der spiser havregryn dagligt. Og kun 50 procent af samme aldersgruppe spiser morgenmad hver dag.
Dette forsøger Fuldkornspartnerskabet at gøre op med i en ny kampagne. Det sker med to af landets varmeste sportsnavne, OL-guldvinderen Pernille Blume og håndboldmålmanden Niklas Landin.
– Jeg elsker at starte dagen med en skål havregrød, fordi det er et godt udgangspunkt for min træning. Det mætter længe, så jeg har masser af energi, når jeg er i vandet. Samtidig er det hurtigt og nemt at tilberede. Det hjælper i en hverdag, hvor min træning fylder rigtig meget, siger Pernille Blume, der i januar blev kåret til Årets Sportsnavn i Danmark i 2016.
Niklas Landin fortæller, at han og sønnen starter dagen med havregrød eller havregryn med mælk hver morgen.
– Så jeg står hundrede procent inde for budskabet i kampagnen. Og så var det en stor fornøjelse at kaste havregryn efter Pernille Blume til vores fotosession.
Myte skal punkteres
Hos Fuldkornspartnerskabet er man stolte over, at det lykkedes af få to så store profiler til at lægge ansigter til kampagnen. Håbet er, at det får de unge til at lægge mærke til budskabet og huske at få mere fuldkorn i deres kost.
– Fuldkorn findes i et hav af varianter. Vi har valgt at fokusere på havregryn, fordi mange unge peger på prisen på varerne som en forhindring for at leve op til kostrådet. Det er en myte, vi meget gerne vil punktere, for fuldkorn behøver ikke være dyrt. Derudover er havregryn 100 procent fuldkorn og indeholder derfor vitaminer, mineraler, kostfibre og vigtige næringsstoffer. Det er faktisk en af de vigtigste kilder til at nå op på de anbefalede 75 gram fuldkorn om dagen, siger Camilla Toft Petersen, der er kampagneleder hos Fuldkornspartnerskabet.
Kampagnen blev skudt i gang 1. februar med bl.a. plakater til kommuner, gymnasier, ungdomsuddannelser, højskoler, produktionsskoler, madfagskoler, 10. klassecentre og mange flere.
Derudover er kampagnen at finde i ungdomsmagasinet ”Next Step”, og som gratis postkort på caféer i hele Danmark. Kampagnen aktiveres også på de sociale medier, særligt på Fuldkornspartnerskabets Facebook-side http://www.facebook.com/fuldkorn
10 facts om unge og fuldkorn:
•77% af de unge kender fuldkornslogoet
•69% af de unge har tillid til logoet
•36% af de unge, der kender fuldkornslogoet, siger de handler efter det
•17% af de unge spiser havregryn dagligt
•37% af de unge ved at havregryn er fuldkorn
•32% af de unge angiver at de vil spise flere fuldkornsprodukter, hvis de var billigere
•50% af de unge spiser morgenmad hver dag
•35% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på tarmkræft
•43% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på hjertekarsygdomme
•40% af de unge ved at fuldkorn har en forebyggende effekt på diabetes type 2