Hvert år spilder fødevareklyngen mere end 400.000 timer i trafikken, og det koster mange millioner. I et nyt transportpolitisk udspil opfordrer Landbrug & Fødevarer til øgede investeringer i infrastruktur.
400.000 timers spildtid i trafikken koster hvert år fødevareklyngen knap en kvart milliard, viser en analyse fra Landbrug og Fødevarer. Derfor lancerer erhvervsorganisationen i dag et nyt transportpolitisk udspil, der bl.a. har til formål at mindske spildtid og fremtidssikre erhvervet i en verden, hvor ny teknologi, mangel på arbejdskraft og klimahensyn kræver nytænkning.
– Der er brug for et gearskifte i den danske transportpolitik. Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.
I udspillet anbefales det bl.a. at målrette investeringerne til trafikale knudepunkter f.eks. E20- og E45-motorvejen.
Konkret står bl.a. etableringen af en ny midtjysk motorvejskorridor samt en fast forbindelse over Kattegat på ønskesedlen. Samtidig er der regler for landbrugskøretøjer, der ikke er blevet opdateret siden 1955 på trods af store teknologiske fremskridt siden da.
Udspillet blev præsenteret for transportminister Ole Birk Olesen (LA) mandag på Arla Foods transportcenter i Taulov.
Mange fødevarerne skal transporteres
Hver fjerde lastbil transporterer varer, der er relateret til det danske fødevareerhverv, og på vejene færdes de landbrugskøretøjer, der alle er grundlaget for fødevareproduktionen.
Arla Foods henter f.eks. hver dag 13.5 mio. kg mælk hos sine godt 2800 danske andelshavere og kører 2 mio. kg mejeriprodukter ud til butikker og forbrugere. Samtidig uddanner Arla sine chauffører i energirigtig kørsel og optimerer sine ruter for at spare brændstof og dermed udlede mindre CO2.
– Arla Foods er et andelsselskab i vækst, og balancen mellem miljø, klima og øget infrastruktur er afgørende for vores forretning. Vi ved, at vi i fremtiden skal hente mere mælk hos andelshaverne, og at forbrugernes efterspørgsel på innovative og bæredygtige mejeriprodukter stiger. Det er vigtigt for os, at transporten sker under hensyntagen til klima og miljø, siger Bo Svane, logistikchef for Arla i Danmark.
– Samtidig med at vi ønsker øget tilgængelighed på de danske veje, fortsætter vi med at videreudvikle vores igangværende initiativer med at uddanne vores chauffører i sikker og energirigtig kørsel og ved at skifte til grønnere drivmidler og ny teknologi, slutter han.