Trods det enorme fokus på plastik og den øgede miljøbevidsthed ender op mod 10 millioner tons plast alligevel i havet hvert eneste år. Verdens førende producent af kulsyremaskiner, SodaStream, har derfor offentliggjort en ambitiøs, grøn målsætning om at reducere den globale produktion af engangsplastikflasker med 67 milliarder flasker inden 2025.
– Selvom vores arbejde er langt fra i mål, er dette et skridt i PepsiCos rejse mod at bidrage til en verden, hvor plastik ikke bliver skrald. Gennem vores nye, udvidede forretningsmodel med SodaStream, er det estimeret, at vi kan undgå produktionen af hele 67 milliarder engangsplastikflasker inden 2025, forklarer Ramon Laguarta, CEO i PepsiCo.
PepsiCo opkøbte sidste år SodaStream som en del af deres initiativ ”Beyond the Bottle”, der udvikler måder, hvorpå man kan producere drikkevarer uden brug af engangsplastikflasker.
Et tiltag der kan mærkes
Den grønne ambition om genanvendelige plastikflasker og reduceret produktion af engangsplast er desuden noget, der vækker resonans i Norden. Her vil Danmark inden længe forbyde fremstilling af bl.a. tallerkner, bestik og sugerør i engangsplastik, ligesom at det danske pantsystem for nyligt er blevet udvidet til at inkludere juice- og saftflasker. For SodaStreams nordiske direktør, Jörn Viefhues, er det et tegn på, at virksomhedens indsats kan gøre en reel forskel i kampen for en grønnere klode.
– Vi er enormt stolte af den nye, ambitiøse plan, og vi glæder os til at føre den ud i livet sammen med danskerne. Allerede nu ved vi eksempelvis, at en SodaStream-maskine i gennemsnit kan spare et dansk hjem for mere end 1.700 plastikflasker på kun ét år. Hvis vi sparer miljøet for yderligere flere milliarder, er det endnu et skridt på vejen mod et renere og mere bæredygtigt samfund. Og det er et skridt, som for alvor kan mærkes, siger Jörn Viefhues.