Spisekaniner opdrættet her i landet skal derfor ind på markedet allerede i 2017, mener Landbrug & Fødevarer, der er i fuld gang med et pilotprojekt, der skal afdække mulighederne for kommerciel produktion af kaniner til spisebrug fra økologiske bedrifter.
Kaniner er ifølge Landbrug & Fødevarer interessante at udvikle på, fordi de får mange unger og har en høj foderudnyttelse. Dermed producerer de mange kilo kød på en klimavenlig måde.
Pilotprojektet blev indledt i marts 2016, hvor de første kaniner blev fordelt på de økologiske bedrifter. I august-september 2016 blev de første kuld slagtet.
I Danmark er der sparsom erfaring med kommerciel produktion af kaniner til spisebrug. Derfor er det en del af projektet at få bedømt forskellige racers kødkvalitet, produktivitet, robusthed og tilpasningsevne til økologiske forhold og dansk klima.
Kokkeelever tester kaniner
En af de partnere, der har meldt sig til at afprøve og vurdere de gastronomiske kvaliteter af de første leverancer af kaninkød fra projektets avlere, er Hotel- og Restaurantskolen i København.
Kokkeeleverne fra Hotel- og Restaurantskolen har holdt de økologiske kaniner op mod konventionelle franske kaniner. De oplevede ikke den store forskel i smagen, men den økologiske kanin krævede – ligesom økologisk kylling – lidt mere præcision i tilberedningen for at undgå, at kødet blev tørt.
Kendis-kok positiv over for kaninkød
Christian Puglisi, der er stifter og medejer af restaurant Relæ og restaurant Bæst, har også testet kaninerne i køkkenet på Relæ.
Kaninkød minder mest af alt om kylling, men har mere karakter, lyder hans vurdering.
– Vi har prøvet alt muligt. Fra steg til braiseret kanin, og vi har lavet fars af det – det var ganske godt. Jeg er meget positiv over smagen. Kaninkødet har meget potentiale, siger Christian Puglisi.
Kaninkødet er et spændende produkt for restauranter som Bæst og Relæ, der er restauranter med fokus på økologi og bæredygtighed. Det giver restauranterne nogle benspænd i forhold til udvalget af råvarer, og det kan begrænse deres muligheder.
– Det er altid interessant for os, når der sker noget nyt, og når der bliver udviklet nye råvarer. Det giver os nye patroner i bæltet, siger Christian Puglisi.
Han peger på, at prisen kan komme til at ligge i den høje ende. Han mener ikke, det bliver et problem i første omgang, hvor kødet er tiltænkt toprestauranter, men det kan muligvis afskrække nogle forbrugere, når kødet senere skal udbredes til detailhandlen.
Kilde: FoodCulture