For at imødekomme de danske øldrikkeres stigende interesse for de ”gyldne dråber” introducerer Royal Beer nu smagsskalaer af international standard på øllenes etiketter. Skalaerne vil vise øllenes farve og bitterhed, der begge er afgørende for smagsoplevelsen. Tiltaget er således en hjælp til forbrugerne, når de fx står foran de bugnende øl-hylder i supermarkedet og skal vælge en øl, der passer i både personlig smag og til den givne lejlighed.
Det danske øl-marked har udviklet sig utrolig meget de senere år. Fra at være et marked med et forholdsvis snævert udvalg, så er øl-markedet i dag langt mere spændende at gå på opdagelse i. Men selvom der er mange smage at vælge imellem, er der en tendens til, at man ender med det, man altid drikker. Royal Beer forsøger nu at imødekomme den stigende interesse for øllens smagsnuancer med nye og mere informative etiketter.
– I USA og Canada har det længe været helt almindeligt at finde smagsskalaer på øl-etiketterne. Ligesom vi i mange år har set det på vin i Danmark. Vi synes, at tiden nu er moden til, at vi også i Danmark får smagsskalaer på øl, så vi kan være med til at give danskerne mere kvalificeret viden om den øl, de drikker. Samtidig vil vi også gerne inspirere folk til at afprøve nye øl, siger Kirsten Lahn Hansen, Marketingchef Øl og Cider hos Royal Unibrew.
Fakta om de nye skalaer:
- Royal Beer med de nye skalaer på etiketterne sendes i handlen i løbet af februar.
- Der vil være to skalaer: Den ene angiver øllens farve – det er typisk malt, som bidrager til farven. Den anden skala angiver øllens bitterhed – det er indholdet og typen af humle, som gør øllen bitter.
- Inspirationen til skalaerne er hentet fra udlandet – det er f.eks. helt almindelig kutyme at finde skalaer på øl-etiketterne i USA og Canada.