• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræTop12. 09. 2016 | Peter Friis

Komiker skal få flere unge til at blive slagtere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræTop12. 09. 2016 By Peter Friis

slagtereMassiv mangel på slagterelevpladser i dagligvarekæderne og slagterbutikker, er en tikkende bombe under dagligvarehandlen. Lige nu er der 240 ledige elevpladser. Derfor er Danmarks ledende dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked gået sammen med DI, Fødevareforbundet NNF og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne: Meat Your Future. Den skal give flere unge appetit på uddannelsen som slagter.
”Forbrugernes efterspørgsel på de gode fødevareoplevelser er stærkt stigende, hvilket stiller krav om flere faglærte inden for ferskvarefaget. I dag melder hele dagligvarebranchen om ledige elevpladser og mangel på faglærte slagtere over hele landet, og det er en stor udfordring, når eleverne ikke tiltrækkes af branchen”, siger Desirée Breel, HR business manager i Dagrofa.

Branchen står sammen
Derfor er Danmarks ledende dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked nu gået sammen med DI, Fødevareforbundet NNF og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne, Meat Your Future, der skal give flere unge appetit på at blive slagter:
”Vi ønsker flere faguddannede slagtere i Kvickly, SuperBrugsen og Irma. For at kunne få det, skal vi have mange flere i gang med uddannelsen. Kampagnen sammen med vore kolleger i branchen er ét af midlerne,” siger Morten Lynge Lauridsen, teamchef hos Coop.
Kampagnen samler de kerneaktører på tværs af dansk dagligvarehandel, som ellers plejer at være konkurrenter. Men det er også nødvendigt:
”Der er behov for et større tryk, og det kan bedst opnås ved et fælles, koordineret samarbejde. Det er på den baggrund, at den nye kampagne er sat i værk, med det formål at få flere unge til at søge ind på slagteruddannelsen,” siger Jon Skålerud, HR seniormanager hos Dansk Supermarked.

Komiker kampagnens frontmand
Frontfigur for kampagnen er komikeren, radio- og TV-vært Simon Jul. Han er uddannet slagter, og har en særlig stolthed og kærlighed til slagterfaget. Den vil han gerne give videre til unge uddannelsessøgende:
”Jeg elsker gode råvarer og godt håndværk. Det der fascinerer mig er, at se en dygtig slagter forfine kød til de ypperste produkter, som vi gør i min restaurant Spis Min Gris,” siger Simon Jul.
Som en del af kampagnen ændres slagteruddannelsens navn fra detailslagter til gourmetslagter. At være slagter, handler nemlig ikke længere bare om udskæring af hele dyr, men også om at sammensætte måltidsløsninger og rådgive kunderne om produkterne og tilberedningen. Navneskiftet understreger kvaliteten ved faget og appellerer til flere unge.
”Slagterfaget bidrager direkte til de gourmetoplevelser alle – og især unge – jo i dag er på jagt efter. Meat Your Future bygger på det og kan forhåbentligt give flere unge appetit på at blive slagter, ” siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.
Målet med kampagnen er at uddanne 300 flere slagterelever hvert år fra 2018. Dermed får branchen rette niveau af faglært arbejdskraft:
”Vi har et ambitiøst sigte med kampagnen, som indeholder en række involverende aktiviteter. Det skal sikre, at vi får vendt udviklingen. Vi glæder os meget til dialogen med de unge og til at byde flere velkomne på landets slagteruddannelser,” siger forbundskonsulent Pia Antonsen, Fødevareforbundet NNF.
Kampagnen Meat Your Future er udarbejdet af bureauet Bruun & Partnere og går i luften lørdag den 1. oktober. Og samme dag åbner tilmeldingen til uddannelsen som gourmetslagter.
Se mere på http://www.meatyourfuture.dk

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik