Fra torsdag den 9. marts til søndag den 26. marts har forbrugerne mulighed for at stemme på deres Nøglehulsfavoritter i konkurrencens kategorier: brød, pålæg, ost og færdigretter. De fødevarer, som får flest forbrugerstemmer i hver kategori, vinder titlen som ‘Årets Nøglehulsprodukt 2017’.
Siden de første spadestik til kampagnen blev taget for over et år siden, har mere end 20 detailkæder og fødevareproducenter budt ind med Nøglehulsmærkede produkter til konkurrencen.
– Virksomhederne udvikler hele tiden nye produkter og skruer ned for noget af det, vi får for meget af, f.eks. salt, og op for noget af det vi skal have mere af, f.eks. fuldkorn. Deres indsatser er et vigtigt skridt i arbejdet med at fremme folkesundheden i Danmark, siger Else Molander, kontorchef i Fødevarestyrelsen.
Seneste undersøgelse fra ultimo 2015 viser, at der er mere end 3.000 varer der er mærket med Miljø- og Fødevareministeriets grønne ernæringsmærke.
Konkurrencen ‘Årets Nøglehulsprodukter 2017’
Fødevareproducenter og dagligvarebutikker har haft mulighed for at indstille Nøglehulsmærket brød, pålæg, ost og færdigretter til konkurrencen. Nøglehulsprodukterne skal leve op til en række kriterier for indhold af fedt, sukker, salt samt kostfibre og fuldkorn.
Forbrugerne kan deltage i afstemningen i konkurrencen på nøglehullet.dk. Alle, der deltager, kan samtidig deltage i lodtrækningen om et af 8 gavekort på 2.000 kr. til dagligvarer samt en række sponsorerede gavekort til dagligvarer.
Den endelige kåring af ‘Årets Nøglehulsprodukter 2017’ sker den 6. april 2017 på Hotel- og Restaurantskolen i Valby.