FN offentliggjorde den 26. september at den svenske familieejede burgerkæde MAX Burgers er en af prismodtagerne i årets Global Climate Action Award og den eneste europæiske virksomhed i kategorien ”Go Climate Neutral Now”. MAX belønnes for sit arbejde med at gøre virksomheden klimapositiv, som er et godt eksempel på en løsning for klimaet der også vil kunne fungere for andre virksomheder.
MAX Burgers belønnes for deres klimapositive menu, der giver gæsterne mulighed for bedre at forstå madens klimapåvirkning. Klimaforandringerne er ifølge FN den største systematiske trussel mod menneskeheden. Klimapositiv følger samme grundlæggende forandringsstrategi og handler om at både reducere sit aftryk og opfange allerede aftrykt CO2, hvilket er kravet hvis den globale målsætning om 1,5 graders reduktion skal nås. Klimapositive varer og services skal gøre det lettere for forbrugerne at lave klimarigtige køb.
– Dette her er en utrolig vigtig anerkendelse af vores klimaarbejde, siger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers. Vi i ejerfamilien er enormt stolte og håber at MAX kan være med til at inspirere flere virksomheder til at blive klimapositive.
I 2008 blev MAX verdens første restaurantkæde som klimamærkede sin menu og kompenserede 100% for sit CO2 aftryk fra jord til bord. I 2016 blev menuen med vegetariske og veganske alternativer femdoblet. Målet er at solgte menuer med lav klimapåvirkning i løbet af 7 år skal være med til reducere klimapåvirkningen med mindst 30%, hvilket er i linje med FN’s klimamål.
– Jeg kan ikke forestille mig en vigtigere pris for MAX’ klimaarbejde end det vi nu får fra FN. Det giver et bare os et rygstød, men det giver hele bevæglesen af klimapositive virksomheder et enormt skulderklap. Næste skridt for os er at arbejde med en global standard for klimapositiv, siger Kaj Török, der er informations- og bæredygtighedschef hos MAX Burgers.