Dining Week har de seneste seks år lokket nysgerrige danske ”foodies” ud at spise i København i uge 7. Og det er lykkes Nordeuropas største restaurantfestival at vende årets mest stille uge for landets spisesteder til en af de travleste. I 2018 udvider festivalen, så der bliver mulighed for at fuldende en god aften med en cocktail til maden eller på en af landets bedste barer.
Da Dining Week dækkede op og tændte stearinlys for første gang tilbage i 2011, havde de næppe regnet med, at de seks år efter ville have 200 restauranter på deltagerlisten og hvert år betjene i
omegnen af 120.000 gæster. Men det er realiteten i dag, hvor restaurantfestivallen har udviklet sig til Nordeuropas største. Nu er Dining Week for første gang i festivalens seks år lange historie klar med et tiltag, der giver gæsterne mulighed for at svinge forbi en cocktailbar til en forfriskning inden eller efter middagen.
Det kommer helt lavpraktisk til at fungere på den måde, at Dining Week i samarbejde med en lang række københavnske cocktailbarer tilbyder, at man kan købe to cocktails for 100 kr. plus 10 kr. i
billetgebyr pr. person. For det beløb får man en festivalcocktail sponseret af Fentimans og Diageo plus en signaturcocktail, der showcaser de individuelle barer.
De københavnske barer har inden jul løbende kunne tilkendegive deres interesse i at deltage i et samarbejde, hvor danskernes interesse i en selvstændig Cocktail Week i uge 7 2018 skal testes af.
Interessen for at deltage har været meget positiv, og i skrivende stund har nogle af Københavns bedste barer som Ruby, Liedkoeb, Helium, MASH, Oak Room, The Jane, Madam Chu’s og det
nyåbnede designhotel Nobis skrevet sig på listen.
Fast selvstændig Cocktail Week
Hvis danskerne tager godt imod Cocktail Week, er planen, at den skal have sin helt egen uge fremover, som man også kender det fra storbyer som for eksempel London og New York. Målet er,
at skabe en masse gode oplevelser med cocktails samt udbrede kendskabet til en del af den kulinariske verden, der er i stærk fremgang.
– I kølvandet på alle de imponerende tiltag, der er sket på restaurantfronten herhjemme, oplever vi også en stigende interesse for barverdenen. De nordiske bartendere bliver dygtigere og dygtigere, og i august vandt danske Mate Csatlos en andenplads i bartenderkonkurrencen World Class. Der er en tendens til, at folk herhjemme igen har fået øjnene op for kvalitetscocktail inden maden. Det var jo ganske normalt i 50´erne og 60´erne, men hjemmebaren har i mange år måtte vige pladsen for vinskabet. Der ændrer sig i de her år, og på den baggrund synes vi, det var oplagt at indgå et partnerskab med Dining Week i år. Ganske enkelt for at teste danskernes appetit som et første skridt i retning af en helt selvstændig Cocktail Week fremover. Planen er, at det skal være i samarbejde med de danske barer, der har lyst til at være med til at slå et slag for cocktailkulturen, fortæller Maria Vegeberg Gram, Senior Luxury & Scotchs C & E Manager hos Diageo Reserve.
Naturlig udvikling
I Dining Week-lejeren er der også begejstring over det nye samarbejde, der skaber en mulighed for at tilbyde trofaste gæster lidt ekstra, når de skal bestille deres Dining Week-billetter til februar.
– Det er seks år siden, vi startede Dining Week, og vi er efterhånden blevet ret gode til at drive en restaurantfestival for spisende gæster. Men vi har hele tiden været på udgik efter nye muligheder
for at drive konceptet videre. Både for gæsternes skyld, så vi kunne tilbyde dem endnu mere, men også fordi det er sjovest for os selv, hvis tingene udvikler sig. Der sker så mange spændende ting på den københavnske barscene i de her år. Så det virker helt naturligt at åbne op for den i Dining Week-universet i år med henblik på at etablere en fast selvstændig Cocktail Week i fremtiden,
fortæller Bjørn Beyer fra Dining Week.
Dining Week afholdes som altid i uge 7 fra søndag d. 11. februar til og med søndag d. 18. februar



