Siden lanceringen i starten af 2018 har ISH haft travlt. De kan nu bryste sig af at være på hylderne i over 1.500 butikker i fire lande. Den seneste lancering i UK tæller 813 butikker, hvilket er den største lancering til dato
Af Kasper Mundt-Nielsen
Den globale alkoholfrie trend er i kraftig vækst. Det kan der ikke længere herske nogen tvivl om. Danske ISH er på en mission, hvor speed-to-market er i højsædet og opbakningen i de respektive markeder skal foregå via lokale samarbejdspartnere.
– Vi arbejder med en kategori, der konstant er i udvikling. Der går ikke en dag, hvor der ikke er en ny overskrift omkring “Socializing Sober”, “Sober Curious”, “Mindful Drinking”, og hvad det ellers har fået af kælenavne. Det er spændende og helt i tråd med vores mission om at gøre det nemt for folk at nappe en no- eller low-alcohol drink, fortæller manden bag ISH, Morten Sørensen.
Branding af internationalt format
ISH blev henover sommeren lanceret i Holland & Barrett, som er en af Europas største kæder af helsebutikker. Hos Holland & Barrett uddanner man deres ekspedienter i de enkelte produkter, hvilket har været en vigtig faktor for Morten og ISH.
– At lancere i 813 butikker på én gang kræver et særligt godt samarbejde og der har vi været heldige. Vi har en indkøber, som virkelig kan se fremtiden i den alkoholfrie kategori og i fællesskab sørger vi for at uddanne deres personale, så de ved, hvad ISH står for og derved kan vejlede kunderne optimalt, forklarer Morten Sørensen.
Han understreger, at GinISH og RumISH er lavet på naturlige ingredienser som enebær, korianderfrø, muskatnød og vanilje fra Madagascar. Disse planter ekstraheres og sammen med flaskens øvrige ingredienser giver det den velkendte smag, som tilfredsstiller smagsløgene. Der er ingen sukker i ISH og stort set ingen kalorier. Det giver en mere bitter voksen-smag og er langt fra de mere sukkersøde mocktails, man ofte støder på, når man bestiller alkoholfrie drinks.
Om hvorfor det netop blev ISH, Holland & Barret har valgt at samarbejde med, udtaler indkøberen hos Holland & Barret, Fiona Davis:
– Jeg valgte ISH, fordi det udfylder et hul i et stigende marked for alkoholfri drikkevarer. Smagsprofilerne i produkterne tilbyder vores kunder et perfekt og velsmagende alternativ til gin og rum ulig nogen andre alkoholfri spiritus på markedet. Brandingen rammer plet, på både udseende og navn, og så har serien et godt udvidelsespotentiale. Innovation, der leverer god kvalitet og værdi til vores kunder, har været nøglen i min beslutning.
Ikke færdig med at udvide
ISH stopper ikke deres globale rejse her, ambitionerne rækker vidt og ifølge Morten er de i dialog med samarbejdspartnere i Holland, Belgien, Hong Kong, Canada, USA, Tyskland og Dubai.
– Om alle disse markeder bliver en realitet, ved vi ikke endnu, men vi har lært, at der skal plantes frø, før de kan gro og indtil videre er det de fleste af vores frø, der vokser, så vi er meget spændte på fremtiden og vi lærer noget nyt hver dag. Det er en fantastisk rejse, slutter Morten Sørensen.