Den danske mejerigigant Arla havde et stærkt 2017 og især på de fremmede marker var der stor fremgang. Samlet øgede Arla salget med en lille milliard euro til 10,3 milliarder euro svarende til 77 milliarder kroner i 2017.
– I 2017 leverede vi et solidt resultat takket være en god balance mellem brands, kategorier og markeder, som øger væksten i vores virksomhed, skriver Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh, i en pressemeddelelse.
– Men vigtigst af alt gav det os mulighed for at udbetale en betydeligt højere mælkepris til vores andelshavere og styrke vores balance, så vi kan foretage væsentlige investeringer i 2018, tilføjer han.
Den højere pris til bønderne har dog sat sig i Arlas resultat. Produktionsomkostningerne steg således med 12 procent til 900 millioner euro. Det var stærkt medvirkende til at sende nettoresultat ned med 16 procent til 299 millioner euro (2,2 milliarder kroner).
Global fremgang for mærkevarerne
I pressemeddelelsen fortæller Arla, at det fortsat er såkaldte brandede produkter, der er grundstammen. Her er det gået frem for både Lurpak, Castello og Puck.
– Væksten i brandede produkter er fortsat af afgørende betydning for Arla, fordi det hjælper med at udligne volatiliteten på markedet og i råvarepriserne, hvilket har en endnu større indvirkning på ikke-brandede produkter, skriver Arla i regnskabet.
Fremgangen i 2017 er samtidig bredt fordelt over hele verden. Mens Europa stadig er klart den største del af forretningen, så trak resten af verden for med en fremgang på 13,2 procent.
– Internationalt blev den brandede vækst i USA drevet af lanceringer af flødeost, mens Arlas brandede økologiske mælk blev lanceret i Mellemøsten, fortsætter meddelelsen.
For 2018 venter Arla en omsætning på niveau med sidste år, altså 10-10,5 milliarder euro.
– Strategiske vækstmarkeder som Mellemøsten og Nordafrika, Kina, Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA skal fortsat være i fokus i 2018, konkluderer ledelsen, der som tidligere omtalt i FødevareFOKUS, vil investere milliarder i fortsat vækst de kommende år.