• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerMesser og konferencerTop15. 12. 2016 | Kasper Mundt-Nielsen

Wildcard til dansk frugtvin

DrikkevarerMesser og konferencerTop15. 12. 2016 By Kasper Mundt-Nielsen

Den nynordiske madrevolution er langt fra et overstået kapitel. Som et af de seneste skud på stammen, er det store udland nu ved at få øjnene op for dansk frugtvin, hvor producenterne Cold Hand Winery og Frederiksdal Kirsebærvin netop er blevet tildelt eftertragtede wildcards til ProWein 2017 i Düsseldorf.

Af Kasper Mundt-Nielsen

Dansk vin er historisk set ikke nogen stor eksportvare, men et skifte i markedstrends og et fokus på de gode nordiske råvarer er ved at ændre på dette. Cold Hand Winery, der er specialister i æble is-vin og Frederiksdal Kirsebærvin er to, på verdensplan små spillere i vinverdenen, men de kan noget som kun de færreste kan: De kan producere frugtvin i verdensklasse – og nu har den store vinverden til marts 2017 mulighed for at smage på herlighederne, når de begge udstiller på ProWein-messen i Düsseldorf.

For os giver det kun mening at lave et produkt der er bedre end det man kan lave i udlandet. Vi kan ikke konkurrere med udlandet på prisen, derfor skal vi udkonkurrere dem på kvaliteten istedet, fortæller Jens Skovgaard Pedersen (i midten, blandt Cold Hand Winery familien)
For os giver det kun mening at lave et produkt der er bedre end det man kan lave i udlandet. Vi kan ikke konkurrere med udlandet på prisen, derfor skal vi udkonkurrere dem på kvaliteten istedet, fortæller Jens Skovgaard Pedersen (i midten, blandt Cold Hand Winery familien)

konkurrerende samarbejde
De to konkurrenter har et godt forhold til hinanden og har tidligere uforpligtende drøftet mulighederne for et samarbejde når det kommer til eksport. Drømmen var, at Danmark skulle have en stand på en af verdens største vinmesser, ProWein, i 2018 og forberedelserne skulle således allerede i gang nu, det er nemlig en dyr fornøjelse at udstille på messen. Midt i fondsmiddel-ansøgninger og andre overvejelser, er de to virksomheder dog blevet tildelt to ud af ti særdeles eftertragtede wildcards der dækker alle omkostningerne ved udstillingen.
-Vi er blevet indstillet af vores tyske importør, og det er simpelthen så stort, at det ikke er til at forstå, jubler Jens Skovgaard Pedersen, direktør hos Cold Hand Winery.

Same but different
De to virksomheder har fået wildcard i kategorien “Same but Different”, der er et segment på ProWein, hvor virksomheder der excellerer i alternative vinprodukter hører til. Og det er et segment der kommer mere og mere fokus på, når indkøberne skal ud og finde noget lækkert og eksklusivt til deres toprestaurationer verden over.
-Efter vi sendte de første vin ud til smagninger verden over, fandt vinbladene hurtigt interesse for vores frugtvin, og i takt med at guldmedaljerne væltede ind, blev vi også rendt på dørene af internationale restauranter og importører, og sagt på godt jysk, er det noget af et eventyr vi er i gang med, siger Jens Skovgaard Pedersen stolt.

Messen er allerede en succes
Det er svært for Jens Skovgaard Pedersen og Harald Krabbe, godsejer og direktør hos Frederiksdal Kirsebærvin at tale om deciderede succeskriterier, når de har fået sponseret turen af messearrangøren og det i sig selv er en succes, men fælles for dem begge er ønsket om at vise deres, for mange ukendte produkter frem, og skabe en større interesse for danske luksus-vinprodukter.
-Vi vil naturligvis gerne i kontakt med nye forhandlere, der tror på vores vine, og som kan markedsføre dem i deres respektive lande. Vi håber at indkøbere ser vores kirsebærvin som noget specielt og af høj kvalitet, og kan vi finde tre nye forhandlere, har ProWein været en stor succes fortæller Harald Krabbe.
For Cold Hand Winery gælder det også om at finde forhandlere og importører, og de er specielt på udkig efter en fransk importør, men de er naturligvis også åbne for andre markeder, helt konkret fortæller Jens, at målet er at øge eksporten til Tyskland fra nuværende ca 250.000 til 1.000.000 kroner.

Branding af dansk frugtvin
Både Frederiksdal Kirsebærvin og Cold Hand Winery kommer med en tilgang til vinproduktionen, hvis lige hverken ses herhjemme eller i udlandet. Vinene er mere eksklusive og som følge deraf også dyrere end man normalt ser eksempelvis æble- og kirsebær vine være, men kvaliteten er også det højere, og udlandet betragter disse vine som en del af den nynordiske madrevolution.
-Jeg håber at vi i denne branche kan hjælpe hinanden og opbygge et brand omkring dansk frugtvin, det vil være en stor hjælp for de mange danske producenter der er på vej. Væk skal mormors kedelige kirsebærvin og den billige cider, nu skal verden smage vores eksklusive frugtvine med de gode nordiske råvarer, slutter Jens Skovgaard Pedersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet i: Drikkevarer, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik