• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice11. 05. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Vores bekymring for krigen i Ukraine og stigende priser er markant

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice11. 05. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Forbrugernes tillid er faldet markant siden krigen i Ukraine brød ud. Nu viser en ny undersøgelse, at danskerne især er bekymrede for stigende priser på fødevarer, energi og brændstof.

Hver dag kan man høre nyt om krigens gang i Ukraine, og næsten lige så ofte kan man ved selvsyn opleve, hvordan priserne på produkter stiger i det lokale supermarked.

En ny befolkningsundersøgelse foretaget af Nordsat for Landbrug & Fødevarer giver et indblik i, hvor meget krigen i Ukraine fylder for danskerne, og hvordan den sætter sig i forbrugernes vaner og planer.

– Med undersøgelsen har vi kigget på, hvordan danskernes vaner ændrer sig. Det er tydeligt, at krigen i Ukraine fylder rigtig meget. 65 procent af danskerne angiver krigen som en bekymring. Omvendt er COVID-19 på ganske kort tid rykket meget langt ned på listen over bekymringer, siger Per Vesterbæk, områdechef for Analyse og Statistik i Landbrug & Fødevarer.

Syv ud af ti danskere har ændret vaner efter krigens start

Den 24. februar gik Rusland ind i nabolandet Ukraine med militære styrker. Siden da har krigen fyldt meget i både nyhedsbilledet og i danskernes bevidsthed. I rundspørgen giver syv ud af ti danskere udtryk for, at de har ændret deres vaner efter krigens start. Der har især været fokus på at skrue ned for varmen. Faktisk angiver hele 37 procent, at de har sat temperaturen ned, mens 33 procent har sparet på benzin og diesel. 25 procent angiver, at de har købt flere fødevarer på tilbud eller gået efter billigere mærker, siden krigen i Ukraine brød ud.

– Undersøgelsen viser, at danskerne især kigger på, hvordan de her og nu kan nedbringe deres faste udgifter. Særligt når det kommer til prisen på brændstof eller vores yndlingsfødevarer, bliver det fra dag til dag tydeligt, hvordan prisen stiger. Det gør, at der bliver fokus på billigere produkter og ikke mindst tilbud, siger Per Vesterbæk.

Danskerne indstiller sig på færre penge til forbrug – og vil spare mere op

Selvom danskerne i høj grad forsøger at spare penge, så er der en bred anerkendelse af, at der i fremtiden vil være færre penge til forbrug. Faktisk svarer hele 68 procent af de adspurgte i undersøgelsen, at de forventer at have færre penge til forbrug i de kommende tre til seks måneder.
Samtidig er der et stigende fokus på at spare penge op, og 23 procent af de adspurgte vil spare mere op end tidligere, mens 20 procent vil genbruge mere.

– Det er tydeligt, at selvom der er et stort fokus på at spare og nedbringe omkostningsniveauet, så tror danskerne ikke, at det alene er nok. De fleste indstiller sig på, at de alt andet end lige kommer til at have færre penge mellem hænderne, siger Per Vesterbæk.

Hele undersøgelsen kan læses på lf.dk 

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

Drikkevarer31. 03. 2023

Påsketørsten var større end forventet. Carlsbergs varianter af påskebryg er tæt på udsolgt, og bryggeriet når ikke at brygge flere. Hvis man skal fylde påskebordet med den populære påskeøl Tuborg Påskebryg, også kaldet ”Kylle Kylle”, eller en af Jacobsens påske varianter, skal man til at skynde

De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

AktueltMesser og konferencer30. 03. 2023

Hele 90 spændende produkter fra hele landet blev reduceret til 12, som nu skal dyste om Produktprisen 2023 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Finalen bliver afholdt under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem d. 24. juni 2023 på havnen i Gudhjem på Bornholm. Efter en god, lang

Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

Detailhandel og en gros30. 03. 2023

Coop investerer løbende i energibesparende projekter i butikker og på varelagre. Nye tal viser, at koncernen har reduceret energiforbruget med knap 10 procent fra 2021 til 2022. Og målt fra 2018 er virksomhedens CO2e-udledning fra energiforbruget reduceret med ca. 31.500 ton. Coop har siden

Bud fra Foodora

Foodora vokser i Europa

Foodservice30. 03. 2023

Efter gode takter i Danmark og en stærk position i Sverige, Norge og Finland bliver fire nye europæiske lande del af takeawaytjenesten Foodora. Det styrker også brandet i Danmark, siger den danske landechef. Det er gået stærkt hos takeawaytjenesten Foodora, siden opstarten i Danmark i fjerde

Øl fra FUR Bryghus

Øl fra Fur skal ud til flere

Drikkevarer30. 03. 2023

Fur Bryghus har netop indgået en strategisk samarbejdsaftale med Drinx og Kjær og Sommerfeldt, som sikrer, at øl fra Fur kommer ud til endnu flere danske ontrade-kunder. Blæsten går frisk over Limfjordens vande! Og nu kommer øl fra FUR Bryghus til at blæse udover Drinx’ og Kjær og Sommerfeldts

Planter på et bord

1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Til maj afholder Food Organisation of Denmark en række masterclasses under navnet Planteløftet. Det er fem fagdage over hele landet med fokus på inspiration, vidensdeling og konkrete værktøjer. Målet er at få flere planter ind i landets køkkener og det er ikke blot en mulighed. Planteløftet

Andreas Tancula Møller, ny køkkenchef på Restaurant Salt

Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

Foodservice30. 03. 2023

Den anmelderroste kok og tidligere vinder af den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem, Andreas Tancula Møller, er ny Køkkenchef i SALT restaurant på det Admiral Hotel ved Københavns havnefront. Med den nye køkkenchef ved roret slår SALT restaurant for alvor tonerne an for

Blåmuslinger, arkivfoto

Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Hvordan kan man producere fossilfri havmøllestrøm, og bæredygtige muslinger og tang i ét og samme havområde? Og hvilke effekter har det på havmiljø og biodiversitet? Det skal et nyt samarbejde mellem danske universiteter og virksomheder finde ud af. Danmark er omgivet af hav med særdeles gode

Høsten Borreby Gods

Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed28. 03. 2023

Fremtidens fødevarer er langt mere korn, grøntsager og bælgfrugter, og der skal mere fuldkorn på tallerkenen, hvis vi vil spise på en måde, der både gør noget for sundheden og klimaet. Er en avocado fra Sydamerika mere klimavenlig end et stykke kylling fra Danmark? Som forbruger kan det være

Lastbiler fra Dagrofa Foodservice

For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice28. 03. 2023

Dagrofa Foodservice, en af landets største fødevaregrossister, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 mio. kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan sparer du rengøringen efter vedligeholdelsesarbejde

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sikker køling af salat takket være vakuumteknologi

  • Spirax Sarco Danmark

    Desuperheatere til genanvending af restvarme

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

  • DENIOS ApS

    Øg sikkerheden ved dit opsamlingskar med tre små justeringer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum bevarer den gode smag

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Er kaffe sundt?  

  • Nemco Machinery A/S

    Slicing & Packaging Days hos Nemco

  • Beckhoff Automation ApS

    Nyt ansigt i Beckhoff

  • Kastberg Is ApS

    Molskroens Brasserie

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

    31.03.2023

  • Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

    30.03.2023

  • De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

    30.03.2023

  • Foodora vokser i Europa

    30.03.2023

  • Øl fra Fur skal ud til flere

    30.03.2023

  • 1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

    30.03.2023

  • Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

    30.03.2023

  • Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

    30.03.2023

  • Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

    28.03.2023

  • For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

    28.03.2023

  • Retter skarp kritik af kommunalt udbud

    28.03.2023

  • Karolines Køkken vil have flere danskere i køkkenet

    28.03.2023

  • Den optimale påskefrokost skal pirre hjernen

    28.03.2023

  • Påskekyllinger og søde forfriskninger hos Lagkagehuset

    28.03.2023

  • Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

    28.03.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik