• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer25. 02. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Vinbranchens svar på Airbnb formidler vinsalg mellem bonde og forbruger

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer25. 02. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den dansk-tyske tech-startup WineJump har ikke blot fjernet mellemmanden, men også løst udfordringerne i forbindelse med told og skat på tværs af EU-lande.

Den dansk-tyske tech-startup WineJump fejrer i disse dage sin 1-års fødselsdag, efter at virksomheden gik i luften som vinbranchens svar på Airbnb tilbage i marts 2020. Ligheden skal findes i, at vinproducenterne selv opretter deres profil, lægger billeder op og sætter deres vine til salg. WineJump tager kun et salgsgebyr på én euro per flaske. For den ene euro kan både producenter og forbrugere springe alle de fordyrende mellemled over, som normalt presser priserne ned for producenterne og op for forbrugerne. Den direkte handel gør også relationen mellem de to parter tættere.

Da WineJump gik i luften, var det med 150 vinproducenter og 600 vine ombord. Det første år er siden da gået med at finpudse teknologien, der bl.a. automatiserer besværet med told og skat på tværs af EU-lande, og at skabe synlighed om den nye mulighed for at sælge og købe vin. Nu 1 år efter er der over 1.300 producenter og 5.000 forskellige kvalitetsvine på WineJump, der henvender sig både til producenter og forbrugere af kvalitetsvin. Konsumvin, der købes til kr. 5-10 på gårdene og sælges for kr. 40-60 i supermarkederne, går WineJump langt uden om, da den type vin skal transporteres og sælges på paller i stor volumen.   

Coronakrisen presser vinbønderne mere end nogensinde

– Producenter af kvalitetsvin i Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien elsker enkelheden i vores model. Det er gratis for dem at oprette sig, og de bestemmer helt selv, hvordan de præsenterer sig selv og deres vine. Vores koncept og totale transparens om prissætning er højt værdsat af producenterne og også af rigtig mange forbrugere i Danmark og det øvrige Europa. Jeg oplever i stigende grad, at forbrugerne er utilfredse med alle de opfindsomme og mere eller mindre kunstige vintilbud med en besparelse på 20, 30 eller 40 procent. Jeg oplever også, at flere og flere forbrugere er optaget af ordentlighed og bæredygtighed. Er det for eksempel fair, at coronakrisen – med de tomme restauranter og vinbarer til følge – skal betyde, at vinbønderne nu presses til at sælge ud af deres håndværk til nærmest tyveriagtige priser, fordi de tomme restauranter og vinbarer i øjeblikket ikke kan købe deres gode vine? Det synes jeg ikke. Det er ikke ordentlighed at tvinge en vinhåndværker til at sælge et kvalitetsprodukt til en 10’er, bare fordi man kan som stor import- og distributionsvirksomhed, siger Thomas Winther, grundlægger og CEO hos WineJump.

Sætter vinbranchen fri

For både forbruger og vinproducent er det enkelt at forholde sig til betingelserne på WineJump. Producenterne betaler én euro for hver flaske vin, de sælger, og intet andet. Prisen inkluderer eksempelvis, at WineJump via et specialudviklet system nemt og sikkert håndterer told- og afgiftsregler, således at vinproducenterne blot skal forholde sig til at sende vinen af sted, når de får en ordre. Foreløbig kan vinproducenterne sælge direkte til forbrugere i syv europæiske lande, herunder Danmark, via WineJump. Snart føjes nye lande listen – i første omgang Sverige og Østrig.

De europæiske vinproducenter har ikke tidligere haft mulighed for at sælge til forbrugere uden mellemmænd. Årsagen er en lang række told- og afgiftsrestriktioner på handel med vin. WineJump har løst det problem ved at bygge en særlig juridisk europæisk struktur på den ene side og efterfølgende automatiseret det hele i et IT-system, der er motoren i WineJump. Tilsammen betyder det, at vin nu kan købes og sælges på tværs af Europa, og helt uden besvær med bestilling, betaling, shipping, toldbehandling og skatter.

– Vinproducenten skal bare pakke en kasse og vinelskeren kvittere for modtagelsen, når fragtfirmaet dukker op nogle få dage senere. Alle taler om at springe de fordyrende mellemled over, men WineJump sætter rent faktisk vinhandlen fri for kun 7,5 kroner per flaske. Det er der ingen importører, distributører og detailled, der kan konkurrere med, lyder det fra WineJumps grundlægger.

Det har blandt andre producenten Palmento Costanzo på Etna fået øjnene op for.

– Vi besluttede at blive en del af WineJump, fordi vi så det som en mulighed for at kunne kommunikere direkte med vinelskere i hele verden. Hvis der er én ting, coronakrisen har lært os, så er det, at vi er nødt til at have et tættere forhold til forbrugeren. Og platformen giver os mulighed for at folde vores historie ud. Vin er jo ikke bare en vare men et produkt med historier og følelser. Vi har mere end nogensinde brug for at have en tæt forbindelse med forbrugerne for at øge loyaliteten, siger Valeria Agosta fra Palmento Costanzo.

40 champagner til under 200 kr.

Én ting er gennemsigtigheden i konceptet, men det nytter som bekendt kun noget, hvis udvalget er interessant, og det glæder Thomas Winther, at der på blot ét år er kommet så mange gode vine på WineJump.

– For mig er det helt unikke udbud af spændende kvalitetsvine, som findes på WineJump, det mest interessante. Vi har rigtig mange producenter, som hidtil slet ikke har været tilgængelige i Danmark, så der er masser at gå om bord i. Et godt eksempel er, at du på WineJump kan købe over 40 forskellige kvalitets-champagner til under kr. 200 per flaske inklusiv gratis levering. Det finder du altså ingen andre steder, siger Thomas Winther.

Store ambitioner

På trods af svære coronatider har WineJump allerede fået sig en gedigen vitaminindsprøjtning i form af ny kapital fra danske investorer, en tysk-amerikansk investor og Vækstfonden. Det giver mulighed for at folde konceptet ud herunder at styrke brugeroplevelsen:

– Da vi i slutningen af 2020 så tilbage på året, der var gået og kunne konstatere, at vi tiltrækker mere end 100 nye vingårde hver måned, og at vinentusiaster i hastigt stigende omfang tager godt imod os, var vi nærmest lidt chokeret over, hvor hurtigt det er gået. Med de nye investorer ombord har vi troen på, at vi i endnu højere grad kan ændre den måde, vin handles på. Vi mærker også, at store spillere i den europæiske vinindustri lægger mærke til, hvad vi går og laver. Det er selvfølgelig interessant, for det beviser, at vi udfordrer den måde, vin hidtil har været handlet på. Sammen med vores store kærlighed til kvalitetsvin giver det os blod på tanden til at fortsætte ufortrødent mod vores ultimative mål: at sætte vinhandlen fri, slutter Thomas Winther.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Findus gør comeback i dansk detailhandel

Detailhandel og en gros28. 08. 2025

Efter flere år med fokus på foodservice gør Findus nu comeback i de danske supermarkedshylder. Med et udvidet sortiment af moderne frostvarer og ny Salgschef, Pia Jensen, i spidsen, vil Findus igen være en synlig spiller i dansk detailhandel. Findus har i årtier haft en solid position i Danmark

Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

AktueltDrikkevarerForskning og uddannelse28. 08. 2025

Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for Design og Forbrugeradfærd, kan føje endnu en prestigefyldt titel til sit imponerende CV: Master of Wine. Hun er nu Danmarks første herboende Master of Wine. Efter at have bestået den tredje og sidste del af den krævende eksamensproces, har Qian

Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhed28. 08. 2025

Både børn og voksne kan være med i den nye madlavningskonkurrence, Sammen om kartoflen, der opfordrer danskerne til at genfinde kartoflen gennem kreativ madlavning på tværs af generationer. "Tag din far med, tag din bedstemor med, tag din bror eller søster eller din gode ven med." Sådan

Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

FoodserviceTop28. 08. 2025

En ny opgørelse fra fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice viser, at klassikere som pølser på grillen, flødeis, pizza og salat igen i år hitter hos gæsterne, der har spist ude i sommerlandet. Samtidig viser tallene, at økologiske og dyrevelfærdsmærkede produkter også har oplevet fremgang denne

Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

Messer og konferencer28. 08. 2025

8.-10. oktober er den store fødevaremesse Anuga tilbage i Køln. Ligesom tidligere har messen fokus på bæredygtig vækst, hvilket gennemsyrer alle de ti mindre fagmesser, som messen består af. Og der er asiatisk inspiration at hente, når Sydkorea er årets partnerland. Med sine ti specialiserede

Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

Kød, fisk og fjerkræLandbrugPolitik og eksport26. 08. 2025

Dansk svineproduktion må nytænkes, og det er på tide, at dyrenes velfærd tilgodeses - frem for vækst og bundlinje. Det er konklusionen hos Dyreetisk Råd i deres nye udtalelse, der kritiserer en række af industrilandbrugets ømme punkter: Fiksering af søer, halekupering, og alt for lidt plads og

Fødevareminister Jacob Jensen

Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

Forskning og uddannelsePolitik og eksport26. 08. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) lancerer nyt undervisningsmateriale til madkundskabsundervisning i grundskolen. Materialet baserer sig på en folkeindsamling af opskrifter og skal inspirere de kommende generationer til at forstå og værne om dansk madkultur. Hjemmelavet mad er en vigtig og stor

Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer26. 08. 2025

Første lørdag i september fejrer Danske Ølentusiaster Øllets Dag. Dagen markeres i hele landet, hvor lokalafdelinger står bag smagninger, bryggeribesøg, gadeaktiviteter og små ølfestivaler. Lørdag den 6. september 2025 holder Danske Ølentusiaster Øllets Dag, der er foreningens fødselsdag og en

Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport26. 08. 2025

Regeringen meldte i fredags en fuld afskaffelse af kaffeafgiften ud. Det er en afgiftslettelse, der vækker stor glæde i den danske kaffebranche – og ikke mindst for de mange forbrugere, der hver dag nyder en kop kaffe. Henrik Frellsen, formand for Brancheforeningen for Kaffe og Te,

Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

FoodservicePolitik og eksportTop26. 08. 2025

En flerårig bevilling sikrer op til 5,5 mio. kr. årligt til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdet frem til 2029. Midlerne skal både styrke talentudviklingen i dansk gastronomi og fastholde Danmarks position som et gastronomisk fyrtårn på verdensscenen. Regeringen har med sit forslag til finansloven

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

  • Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

    26.08.2025

  • Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

    26.08.2025

  • Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

    26.08.2025

  • Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

    26.08.2025

  • Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

    26.08.2025

  • Grisene strømmer til Danish Crown

    21.08.2025

  • Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

    21.08.2025

  • Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

    21.08.2025

  • Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

    21.08.2025

  • Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

    21.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik