Nok er vin på dåse ikke et stort fænomen herhjemme, men ser vi på verden omkring os, er det et spørgsmål om tid. Der er flere fordele ved vin på dåse, såsom bæredygtighed, mindre spild og billigere transport over store afstand.
Ifølge analysevirksomheden GlobalData, er det næste helt store hit på vinmarkedet, vin på dåse:
– Selvom vin på dåse som koncept stadig er i et tidligt stadie, er det et praktisk og godt valg, når man omgås ved forskellige sociale begivenheder, siger Holly Inglis, der er Beverage Analyst hos Global Data.
– Dåsen er lille og det ikke-knuselige emballageformat gør den let at tranportere, hvilket er perfekt til den voksende e-handel. I Storbritannien er det millenials, der er den ledende faktor for en voksende e-handel, idet 23 % fortæller, at de nu køber flere alkoholiske produkter online, siden COVID-19 udbruddet, forsætter Holly Inglis.
Hvis vi kigger på det britiske vinmarked er værdien heraf steget fra 14,4 milliarder pund i 2014 til 16,7 milliarder i 2019. Et tal, der ifølge en rapport fra Global Data forventes at stige yderligere de kommende år. Og som følge heraf, er der en efterspørgsel på bæredygtige løsninger.
Producenter inden for drikkevarekategorien bliver mere modtagelige for de seneste forbrugertendenser, hvor vi blandt andet ser den britiske virksomhed Kiss of Wine, der har allieret sig med flere uafhængige europæiske vinproducenter, for at skabe vinprodukter, der kun sælges på aluminiumsdåser – alle i hvert sit farveskema. Produkter, der bliver solgt ved abonnementsløsninger, en anden hastigt voksende forbrugertrend.
– For vinkendere bærer vin på dåse samme stigma, som vin solgt i bokse – de mangler kvalitet. Således har producenter af de nyere produkter været særligt opmærksomme på at sikre, at produkterne netop bærer ‘kvalitet’, ‘elegance’ og ‘præmium’ mærker, hvor nogle endda går den ekstra mil ved at skabe produkter, der har veganske, kaloriefattige og økologiske egenskaber, siger Holly Inglis.
Ifølge GlobalDatas undersøgelser er det britiske vinmarked i de sidste fem år blevet udvidet med 9,2 pct i volumenmæssigt omfang, hvor det især er varer fra absolut øverste hylde, der registrerer den hurtigste vækst. Det giver anledning til at tro, at der er potentiale for yderligere udvikling, især post-COVID-19, når udendørs begivenheder som festivaller med mere, får lov til at genoptage.
– Udover at være et praktisk og trendy alternativ til glasflasker, er aluminiumsdåser mere bæredygtige, idet dåser genbruges mere bredt og også er lettere i vægt, hvilket gør det lettere at transportere. Aluminiumsdåserne har også potentiale til at reducere overforbrug, da størstedelen af pakningsstørrelser er 25 cl, i modsætning til flasker, hvor standardstørrelsen er 75 cl, hvilket giver forbrugerne mulighed for at overvåge deres indtag, slutter Holly Inglis.