Orkla Confectionery & Snacks Danmark, som står bag brandet KiMs, præsenterer to nye initiativer, der har fokus på at sælge produkter, som ellers skulle destrueres.
Som led i en indsats mod madspild åbnede Orkla i november en webshop for sit brand KiMs, og nu er der en overskudsbutik på vej. Begge steder kan forbrugerne købe varer, som ikke længere kan afsættes til dagligvarebutikkerne. Det drejer sig primært om overskudsvarer, som f.eks. produkter der nærmer sig ’bedst før’ datoen, eller som er pakket i udgået emballage, og derfor tidligere ville blive destrueret. De to nye initiativer er med til at reducere både mad- og emballagespild.
– Vi arbejder mere og mere systematisk med bæredygtighedsinitiativer, og vi er først lige begyndt. Med en ny webshop og fysisk butik for overskudsvarer går vi helt nye veje for at minimere madspild og samtidig leve op til forbrugernes forventninger om adgang til et bredt sortiment, siger Kim Munk, CEO hos Orkla Confectionery & Snacks.
Han tilføjer, at chips og snacks oftest kan holde sig over den dato, der er angivet på posen med ”bedst før”.
Butikken med overskudsvarer åbner i Odense i slutningen af januar og ud over overskudsvarer vil man her også finde KiMs’ fulde sortiment.