• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføring07. 05. 2019 | Peter Friis

Vil gå forrest i klimakampen med grønnere frokostordning

FoodserviceMarkedsføring07. 05. 2019 By Peter Friis

Køkkenernes kompetencer inden for den plantebaserede retning skal forstærkes. (Arkivfoto).

Efter 13 år skifter Frokost.dk navn til able og sætter bæredygtighed på madplanen i gentænkning af konceptet.

Siden opstarten i 2006 har Frokost.dk været en af Danmarks førende leverandører af frokostordninger til virksomheder. Efter mere end et årti, og mere end 10 millioner måltider, er det blevet tid til at udvikle konceptet i en retning, der sætter større fokus på de miljømæssige udfordringer, som følger med fødevareindustrien. Med et identitetsskift fra Frokost.dk til able vil man gå forrest for at skabe en bæredygtig mulighed, når virksomheder skal vælge deres frokostordninger.
Det mener stifteren af Frokost.dk, Martin Bjergegaard, der i den forbindelse er genindtrådt som CEO for at føre virksomheden igennem omstillingen til den nye identitet som able og det skarpere fokus på bæredygtige initiativer.
– I 2018 blev den såkaldte Earth Overshoot Day allerede passeret 1. august. Det er den dag, hvor menneskeheden har opbrugt alle naturressourcerne for hele året. Den 15. marts i år gik 1 million skolebørn fra 115 lande på gaden for at demonstrere mod de voksnes passivitet, når det kommer til fremtiden for vores fælles planet. Det står skrevet på vægge, lofter og gulve at vi i erhvervslivet må arbejde endnu mere målrettet for bæredygtighed. Særligt fødevarebranchen har lang vej igen. Med able vil vi være en del af løsningen, fremfor en del af problemet, udtaler Martin Bjergegaard.
Kernekonceptet hos able er det samme, som det var hos Frokost.dk: At levere kvalitetsfrokost til virksomheder. Ændringerne findes i måden, able opfylder sin målsætning.
– For at imødekomme en grøn omstilling kræver det, at nogen tør gå forrest. Med vores forretning har vi en kontaktflade med mange tusinde mennesker hver dag, og vores håb er, at vi ved at tage et mere aktivt valg i forhold til vores egen bæredygtighedsprofil også kan få andre til at fokusere mere på bæredygtige løsninger, siger Martin Bjergegaard.
Med den nye identitet som able udfordrer man derfor både sig selv, sine samarbejdspartnere og sine kunder til at tænke og handle mere miljøvenligt på en måde, som giver mening for alle parter. Det gennemgribende fokus på bæredygtighed i de frokostordninger, som able tilbyder til virksomheder, stiller bl.a. nye krav til ables samarbejdspartnere, med et mål om at der skal tilbydes grønnere løsninger end hidtil. Ligeså bliver ables egne forretningsprocesser sat på prøve, når virksomheden højner kravet til bæredygtighed i sine materialevalg til emballage for at mindske sit CO2 aftryk.
– Vi skal være meget bedre i forhold til klimaet, end vi i forvejen er. I forhold til emballagevalg tager vi det derfor på os, selvom det i første omgang er dyrere for os at vælge det grønne alternativ. Men ved at tage det skridt nu kan vi forhåbentlig være med til at sætte fart på at skabe en omstilling, som gør det mere attraktivt og profitabelt for alle at have en grøn profil, fortæller Martin Bjergegaard.
Et af de nye initiativer der skal sikre, at able kan levere den bedst mulige bæredygtige frokost, er et tilbud til ables tilknyttede køkkener om at modtage træning fra topkokke, der kan udvikle køkkenernes kompetencer inden for den plantebaserede retning. Det sker for at ruste køkkenerne til at kunne levere endnu højere kvalitet, og skabe en bæredygtig frokost som kunderne vil bestille igen og igen.
– Vi vil udvikle vores koncept, så vores kunder ved, at de får et bæredygtigt produkt, hvor kvaliteten endda er endnu højere end de har været vant til. Derfor stiller vi større krav både til os selv, og til at køkkenerne bevæger sig i en mere bæredygtig retning. Det betyder, at vi har stoppet samarbejdet med nogle, mens andre er kommet til. Det gælder for os om, at vi gennem hele able har én grøn vision, som vi alle sammen deler, udtaler Martin Bjergegaard.

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring

 

Seneste nyt fra redaktionen

Ny bakke opfylder stort forbrugerønske

EmballageTop03. 03. 2021

Klimavenlig emballage er en eftertragtet vare og ny bakke med 60 pct mindre plast opfylder et stort forbrugerønske. En stor del af innovationen på klimavenlig emballage drives af forbrugernes efterspørgsel, og efterspørgslen er stor, slår en analyse fra Landbrug & Fødevarer fast. Ifølge

Orkla styrker organisationen

FødevareproduktionKonfekture03. 03. 2021

Orkla lægger to af sine forretninger i Danmark sammen. Fremover vil Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark få én fælles ledelse og operere under navnet Orkla Danmark. I dag består Orkla i Danmark af flere selskaber, og ændringen gælder to af selskaberne, som slås sammen

Danish Crown kan ikke følge med efterspørgslen på økologisk oksekød

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugØkologi og bæredygtighed03. 03. 2021

Selvom koncernen giver 1,25 kroner mere per kilo i forhold til samme periode sidste år, er det tæt på historisk svært at skaffe de mængder økologisk oksekød, som kunderne efterspørger, skriver Danish Crown i en pressemeddelelse. - Vi ser en rigtig høj efterspørgsel på økologi i øjeblikket. Det

Danæg sætter sig på markedet i norden

Detailhandel og en grosFoodserviceFødevareproduktionLandbrug03. 03. 2021

Med et køb af de resterende 76 pct af aktierne i finske Munax OY ejer Danæg-koncernen nu 100 pct af det finske pakkeri og produktionsselskab. Opkøbet øger omsætningen i koncernen til 1,5 mia. DKK og skal konsolidere Danægs position på det nordiske marked. Danæg-koncernen har igennem de seneste

Cocktailfirma med enorm succes midt i corona

AktueltDrikkevarerFoodservice03. 03. 2021

Den landsdækkende nedlukning satte en stopper for alt, der hedder fester og fysiske arrangementer. Selvom eventbranchen ligger på is, har den danske cocktailvirksomhed Cocktail Company fundet opskriften på at holde liv i festen. Nu kigger virksomhedens stiftere mod det bedste første kvartal

Ny serie af dampgeneratorer

Fødevareproduktion03. 03. 2021

Damp er den mest energieffektive, pålidelige og fleksible metode til varmeoverføring i mange processer inden for produktion af føde- og drikkevarer. Damp bruges ofte i direkte kontakt med slutprodukter, som er beregnet til forbrug og sterilisering. Men der kan opstå problemer med kvalitet og

Indstil de dygtigste fagfolk fra fødevarebranchen

Detailhandel og en grosFoodservice02. 03. 2021

Hvert år kårer Landbrug & Fødevarer de bedste fagfolk fra foodservice og dagligvarehandlen, og du kan være med til at have indflydelse på, hvem der løber med den eftertragtede pris. Kender du de bedste inden for dit felt, så er det nu, du som dagligvarekæde, privatslagter, kantine eller

Servicefagene har mistet 21 mia. i 2020

Foodservice01. 03. 2021

Tal fra Danmarks Statistik viser, at hoteller, restauranter, cafeer med mere, har mistet 21 mia. i omsætning, i 2002, det skriver brancheforeningen for for restauratører, DRC. Omsætningsfaldet på 21 mia. kroner svarer til en nedgang på på 32 pct i forhold til 2019. Helt grelt var det i

En af årets succeshistorier er afsætningen af mejeri- og grøntsagsprodukter under varemærket Emborg, som er vokset med 45 procent.

Rusland-exit gav rekordoverskud

AktueltDetailhandel og en grosFoodservicePolitik og eksport01. 03. 2021

Den fynske fødevarekoncern Uhrenholt får fuld effekt af Rusland-exit og kommer ud af 2020 med et rekordstort overskud på 67,5 mio. kr. før skat – en fremgang på næsten 100 mio. kr. Efter en årrække, hvor afvikling og frasalg af tabsgivende aktiviteter i Rusland har præget dagsordenen, kunne

Arla vinder eftertragtet international pris

Emballage01. 03. 2021

Arla Unika har i samarbejde med den danske virksomhed DS Smith udviklet en ny bæredygtig emballage til e-handel, der netop har vundet emballagebranchens svar på en Oscar. Den internationale WorldStar Packaging Award. Den nye emballage består af papirfibre fremfor flamingo, en løsning, som det ikke

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    ¡Tierra! India er landet!

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Forbedret effektivitet indenfor vakuumpakning

  • DENIOS ApS

    Er dine medier som Tom og Jerry?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Ny direktør hos vakuumproducent

  • DENIOS ApS

    Står du sådan her?

  • DENIOS ApS

    Pump løs – helt uden at løfte en finger

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Merrild Lavazza støtter dyrs levesteder

  • DENIOS ApS

    Hvad er det, som din gaffatape ikke kan?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Intelligent vakuumteknologi minimerer energiforbruget

  • DENIOS ApS

    Er din affedtning brandfarlig?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny bakke opfylder stort forbrugerønske

    03.03.2021

  • Orkla styrker organisationen

    03.03.2021

  • Danish Crown kan ikke følge med efterspørgslen på økologisk oksekød

    03.03.2021

  • Danæg sætter sig på markedet i norden

    03.03.2021

  • Cocktailfirma med enorm succes midt i corona

    03.03.2021

  • Ny serie af dampgeneratorer

    03.03.2021

  • Indstil de dygtigste fagfolk fra fødevarebranchen

    02.03.2021

  • Servicefagene har mistet 21 mia. i 2020

    01.03.2021

  • Rusland-exit gav rekordoverskud

    01.03.2021

  • Arla vinder eftertragtet international pris

    01.03.2021

  • Vil lave verdens største ølsmagning i Tivoli

    01.03.2021

  • Dansk innovation kan bidrage til fremtidens fødevareproduktion

    01.03.2021

  • Vertikal posepakkemaskine til forskellige posetyper

    01.03.2021

  • Landets første fødevarebachelorer er uddannet

    25.02.2021

  • Magnetventil til barske miljøer

    25.02.2021

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.